Onderzoek: Kabelbaan in Stad is haalbaar

Een kabelbaan als vorm van openbaar vervoer in Groningen is haalbaar. Dat concludeert advies- en ingenieursbureau Arcadis na een uitgebreide studie. Het onderzoek is gehouden in opdracht van de Stichting FlyOver Groningen.
Voorzitter Dirk Nijdam van de stichting is enthousiast: 'Met dit onderzoek in de hand kunnen we op zoek naar investeerders. Aanleg van een Fly-over in Groningen is een haalbare businesscase.'
Volgens het onderzoek kost de aanleg van de kabelbaan zestig miljoen euro. Dit bedrag zou in dertig jaar moeten worden terugverdiend.

Euroborg, Sontplein, Forum

In het onderzoek is gekeken naar verschillende routes, maar één route springt erbovenuit. 'Die loopt van de Euroborg, naar de omgeving van Ikea en McDonalds aan het Sontplein. Vervolgens moet ie naar het centrum. Je zou dan moeten uitstappen in de buurt van het Groninger Forum,' legt Nijdam uit, die ook directeur is van het Forum.

Particulier geld

In de haalbaarheidsstudie is geen rekening gehouden met mogelijke subsidies van de overheid. De investering moet komen van particuliere investeerders. Nijdam: 'De politiek in Groningen heeft vooralsnog laten weten geen publiek geld in het project te willen stoppen. We spreken met verschillende investeerders. We willen een zo compleet mogelijk plan bij de gemeente neerleggen.'

Prijskaartje

Over de prijs voor een ritje kan Nijdam nog geen zinnig woord zeggen. Arcadis heeft verschillende modellen doorgerekend. Ook over de hoeveelheid reizigers per jaar kan Nijdam nog weinig kwijt: 'De prijs van het kaartje heeft een direct effect op het aantal mensen dat instapt. Een mogelijkheid is ook dat toeristen meer betalen dan mensen die dagelijks in de kabelbaan stappen.'

Via overheid

Los van het geld: uiteindelijk heeft de gemeente altijd het laatste woord. In de eerste plaats omdat het aanleggen van openbaar vervoer altijd loopt via de overheid. Dit is wettelijk zo geregeld. Datzelfde geldt voor de ruimtelijke inpassing van het project.

Enorme kans

Ondanks de haken en ogen is Dirk Nijdam heilig overtuigd van de mogelijkheden van de Kabelbaan: 'Dit is een enorme kans voor de stad. Mensen zullen naar Groningen komen voor een ritje in de kabelbaan, tegelijkertijd is het interessant voor het woon- werkverkeer. Met het onderzoek in de hand kunnen we door.'