Waarom zou je in dit internettijdperk naar een hemelvaartsmarkt gaan?

Waarom zouden we naar de markt gaan als we alles op internet kunnen vinden? Deze week publiceerde het Centraal Bureau voor de Statistiek nieuwe cijfers: de online winkels zitten in de lift. Dan is zo'n Hemelvaartsmarkt in
Eenrum toch eigenlijk gewoon hartstikke ouderwets. Of juist niet?
18 procent meer omzet ten opzichte van vorig jaar. De webwinkels doen het goed. Marktkoopman Gerard Cornelisse probeert nog altijd tegen ze op te boksen.

Vlaggen

Cornelisse heeft een vlaggenkraam. Gronings, Fries of Amerikaans, hij heeft ze allemaal. De 69-jarige zegt dat jaarmarkten het nog altijd goed doen. 'Dat zijn een tradities, dus daar komen altijd veel mensen.'

Eten

Op weekmarkten staat hij niet meer, omdat die het door de concurentie van webwinkels niet meer zo goed doen. 'Behalve eetkraampjes, daar komen mensen wel op af. Alles wat het mondje en het kontje weer uitgaat, kan nog op een weekmarkt staan.'
Gerard Cornelisse vindt de Hemelvaartsmarkt in Eenrum altijd heel gezellig. Hij staat er al dertig jaar. Voor de grote winst staat hij er niet. 'Ik doe het voor het contact met de mensen.'

Magie van de markt

Dat contact is volgens Cornelisse de magie van de markt. 'Dat heeft een webwinkel niet. Weekmarkten hebben het moeilijk, maar jaarmarkten zoals deze in Eenrum zullen altijd blijven bestaan.'