Wie gaat de luchtverkeersleiders op Groningen Airport Eelde betalen?

© RTV Noord
Draait Groningen Airport Eelde straks zelf op voor de kosten van de luchtverkeersleiding? Donderdag komt dit aan de orde in de Tweede Kamer.
Het is een gruwelbeeld voor de Drentse luchthaven, meldt RTV Drenthe, want dat zou betekenen dat het vliegveld de kosten zou moeten verhalen op de reizigers.

'Elk vliegveld zijn eigen kosten'

De luchtverkeersleiding wordt nu betaald door alle luchthavens samen. In het bedrag van elk verkocht vliegticket is een bedrag gerekend voor de afhandeling van het luchtverkeer.
Maar de Schiphol Groep wil van deze regeling af. Elke luchthaven moet zijn eigen kosten betalen, vindt Schiphol, terwijl de nationale luchthaven nu ook bijdraagt in de kosten van Eelde, Maastricht, Rotterdam en Eindhoven.

Schiphol merkt er zelf niets van

Voor Schiphol heeft dat weinig consequenties. Het aantal reizigers is groot genoeg om het te verdelen. En voor Eindhoven Airport, Rotterdam The Hague Airport en straks Lelystad Airport, heeft het ook weinig gevolgen.
Zij maken allemaal deel uit van de Schiphol Groep en zullen de kosten onderling verdelen. Voor Eelde en Maastricht heeft het wel consequenties.

Maatregel levert niets op

Het afschaffen van de verdeling van de kosten levert de Schiphol Groep en de reizigers centen op en geen euro's, zeggen de kleine luchthavens. Eelde en Maastricht zien de kosten met miljoenen stijgen. Kosten die weer doorberekend moeten worden aan de reizigers.

Kleinste luchthavens trekken samen op

De Limburgse en Drentse luchthavens trekken in hun strijd tegen de hoge kosten gezamenlijk op en zijn sinds een tijdje bezig om staatssecretaris Wilma Mansveld op andere gedachten te brengen.
Mansveld is geen onbekende in Eelde. Ze is Groningse en mocht na de verlenging van de start- en landingsbaan de openingshandeling doen. Daarbij wenste ze de luchthaven veel succes. Maar nu staat ze tegenover de twee kleinste luchthavens van Nederland.