Juridisch Loket doet het goed, maar heeft minder klantcontacten

Steeds meer mensen weten via internet het Juridisch Loket te vinden voor vragen over hun rechtspositie. Maar tegelijk loopt het aantal klantcontacten juist terug. Dat komt omdat het Juridisch Loket moest bezuinigen op personeel.
In Groningen werden vorig jaar bijvoorbeeld 17.000 mensen geholpen, 3.000 minder dan het jaar ervoor. In totaal worden in Nederland drie miljoen mensen via het Juridisch Loket geholpen.
Advies van het Juridisch Loket is gratis, wel wordt een bijdrage in telefoonkosten gevraagd.

Arbeidsrecht is populair

Volgens directeur Jan Albert Waal worden de meeste vragen over arbeidsrecht gesteld: 'Maar ook familierecht en alles wat te maken heeft met consumentenrecht. Problemen met leveranciers, bijvoorbeeld.'
'We helpen mensen op weg met adviezen, maar leveren geen advocaat', zegt Waal. 'Als mensen dat echt nodig hebben, verwijzen we ze door.'

Bevingsschade
Opvallend vindt Waal dat het Juridisch Loket geen vragen binnenkrijgt van Groningers die problemen hebben met schadeafhandeling van bevingsschade: 'Dat zou je verwachten, maar dat is in Groningen geen veel voorkomende vraag. Ik denk dat Groningers met die specifieke vragen ergens anders heengaan.'