Banen verdwijnen bij MartiniPlaza

© ANP / Robin van Lonkhuijsen
MartiniPlaza in Groningen gaat afslanken. Daardoor verdwijnen er zes fulltime arbeidsplaatsen.
MartiniPlaza wil zich met een kleinere organisatie meer richten op de zakelijke markt. Bovendien wil de directie de financiële risico's bij de inkoop van theatervoorstellingen beperken en de operationele kosten verlagen.

'Marktorganisatie'

De ontslagen vallen met name onder de facilitaire medewerkers (zoals horeca). De marketingsectie en het commercieel management gaan juist uitbreiden om de omslag van een 'operationele beheersorganisatie' naar een 'commerciële marktorganisatie' mogelijk te maken. Dat zegt directeur Willem de Kok in een persbericht.

Tekort van acht ton

De reorganisatie is nodig om het verlieslijdende evenementencomplex weer gezond te maken. Vorig jaar had MartiniPlaza een tekort van 800.000 euro. Dat kostte toenmalig directeur Jan Geert Vierkant zijn baan. De Kok volgde hem in oktober als interim-directeur op.
De affaire was aanleiding voor de gemeente Groningen, de enige aandeelhouder van MartiniPlaza, de teugels aan te halen bij het opstellen van een plan om het bedrijf te moderniseren. Eén van de maatregelen is dat Martiniplaza gaat samenwerken met de Stadsschouwburg en De Oosterpoort om de kosten te drukken.