Leraren Maartenscollege krijgen '360 graden feedback'

Het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) vindt dat leerlingen moeten meepraten over de beoordeling van leraren. De Tweede Kamer ziet dat plan wel zitten.
In het Maartenscollege in Haren zijn ze al een stuk verder. Leerlingen worden daar al jaren betrokken bij sollicitatiegesprekken van toekomstige docenten.
Uitleggen
Eén van de docenten van het Maartenscollege is 35 jaar geleden aangenomen en daar waren toen al leerlingen bij betrokken. Ze vragen bijvoorbeeld aan een kandidaat of hij iets kan uitleggen. 'Als hij dan al helemaal dichtslaat, dan nemen we dat wel mee in de beoordeling', zegt Iris Kooke van de Leerlingenraad.
Feedback van alle kanten
Docente Lianne van Voorthuizen vertelt dat leerlingen ook hun mening mogen geven over het functioneren van docenten. 'We hebben hier '360 graden feedback'. Daarbij komen ook de leerlingen aan het woord. Ze kunnen via de computer anoniem hun oordeel geven', zegt Van Voorthuizen.
Goede zaak
Het Maartenscollege is van plan om nog heel lang op deze voet door te gaan. 'Dit is gewoon een goede zaak. We doen het uiteindelijk allemaal voor de leerlingen', zegt rector Thomas Zipper.