Mollema: 'Het is alsof we massale valpartijen gewoon accepteren'

© RTV Noord/Henk Elderman
Wielrenner Bauke Mollema richt daags voor de start van de Tour de France zijn pijlen op de veiligheid binnen het peloton. Hij hekelt het uitblijven van maatregelen om massale valpartijen te voorkomen.
'Het lijkt erop dat we zeggen 'o ja, dat was weer een valpartij' en daarna gewoon weer verder gaan tot de volgende massale valpartij', schrijft hij op de website
. Vorig jaar stonden de eerste tien dagen van de Tour de France bol van de valpartijen.

Stress in het peloton

Volgens Mollema is de stress om vooraan te rijden de voornaamste oorzaak. 'Veel renners denken dat het het einde van de wereld is als ze het wiel van hun teamgenoot niet houden. Dat snap ik als we in de laatste kilometer zitten, maar niet 150 kilometer voor het einde.'
Tweehonderd renners
Mollema pleit voor een kleiner peloton. 'Ik denk dat het beter is om met minder en kleinere teams te rijden, vooral in de grote rondes. We reden de Amstel Gold Race over smalle weggetjes met tweehonderd renners. Waarom?'

Eigen verantwoordelijkheid
Ook het verbieden van radiocontact biedt uitkomst in de ogen van de Groninger. Bij een lekke band of een ambulance op het parcours kan het volgens hem nuttig zijn. 'Verder levert het alleen maar stress op. Ik denk dat renners meer verantwoordelijkheid moeten krijgen. Laat ze hun eigen keuzes maken.

'Het is een serieuze zaak'

'Er kunnen meer dingen gedaan worden om de veiligheid te vergroten. Dit jaar hebben veel renners hun sleutelbeen of andere botten gebroken. Het is een serieuze zaak, we praten over de gezondheid van renners.'

'Accepteren is geen goede zaak'

Mollema verbaast zich over het feit dat maatregelen uitblijven om het koersen veiliger te maken. 'We hebben door de grote valpartijen veel renners verloren in de Ronde van Frankrijk vorig jaar en ik denk dat renners, teams en organisatie daar niet op zitten te wachten. Het is vreemd dat de UCI en teams hier niks aan doen. Het is haast alsof iedereen naar de Tour gaat en massale valpartijen gewoon accepteert. En dat is geen goede zaak.'