Groningen Airport Eelde draait fors verlies

Groningen Airport Eelde heeft in 2014 een verlies geleden van bijna negen ton. Daarmee is het verlies ten opzichte van het jaar 2013 bijna verdubbeld. Dat meldt RTV Drenthe.
Uit de jaarrekening blijkt dat de luchthaven al jaren een verlies lijdt van zo rond de vijf ton. In 2013 ging het om €492.869,-. In 2014 staat de teller op €893.304,-

Achterblijvende inkomsten

Het verlies heeft volgens de luchthaven vooral te maken met achterblijvende inkomsten uit havengelden en parkeeropbrengsten. De verwachting was dat er meer vliegtuigen zouden starten en landen na de baanverlenging, maar dat is niet het geval. Er zijn vluchten verdwenen, maar ook bij gekomen. Per saldo levert het op dit moment niet meer op.
Groningen Airport Eelde zegt verder dat het verlies te maken heeft met hogere personeelskosten en een extra budget van 234.000 euro voor de ontwikkeling van nieuwe lijndiensten en reclamecampagnes.

Eerst investeren

'We zullen eerst moeten investeren, voordat er meer inkomsten komen', zo zegt directeur Marco van de Kreeke. De luchthaven heeft ook voor dit jaar hetzelfde bedrag begroot voor marketingcampagnes en de ontwikkeling van nieuwe bestemmingen.

Financiering onderkomen brandweer niet rond

Groningen Airport Eelde moet de komende jaren investeren. Zo is er het plan om samen met UMCG Ambulancezorg en de traumaheli van het UMCG een nieuw onderkomen te vestigen op het vliegveldterrein. De vergunningaanvraag loopt, maar de luchthaven heeft de financiering nog niet rond. Volgens Van de Kreeke is dat nu in onderzoek.

Containers als uitbreiding vertrekhal

Een andere investering is in de aankomst- en vertrekhal. Er is bij drukte te weinig ruimte. 'Vooral op vrijdag is het stapelen. Bovendien hebben we vanwege nieuwe veiligheidsregels ruimte moeten inleveren', aldus de directeur.
Eelde heeft inmiddels een aantal containers bij het gebouw geplaatst om meer ruimte te creëren. Dat is - zo zegt de directeur - een tijdelijke oplossing. Er wordt gezocht naar een nieuwe oplossing. 'Maar dat mag niet te veel geld kosten.'
Dit jaar kijkt het vliegveld samen met de provincie Drenthe naar de ontwikkeling van het terrein voor het vliegveld. Daarbij wordt ook gekeken naar de toekomst van de oude gebouwen van de Rijksluchtvaartschool. Die gebouwen staan al jaren leeg.

Kopenhagen of München

Voor Groningen Airport Eelde blijft een hubverbinding met een grote luchthaven nog steeds bovenaan een lijstje met wensen staan. In het jaarverslag wordt gesproken over twee mogelijke bestemmingen. Dat zijn München en Kopenhagen.
De gesprekken met Danish Air Transport en de Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS lopen, maar zijn nog niet zo ver dat er kan worden gestart. 'Een broedende kip moet je niet storen', zegt directeur Van de Kreeke.
Of het vliegveld de tekorten zelf kan betalen? Tot nog toe wel. De luchthaven heeft een redelijk eigen vermogen en zal het tekort halen uit de reserves.