ANVR: 'Aegean Airlines is wel degelijk aansprakelijk'

Gedupeerde klanten van Hellas Travel hebben recht op schadevergoeding van Aegean Airlines, als Hellas Travel niet kan betalen.
Dat zegt directeur Frank Oostdam van de ANVR, de brancheorganisatie van reisagenten en touroperators. Oostdam reageert desgevraagd op het echec van Hellas Travel, dat in mei begon met vluchten van Groningen Airport Eelde naar het Griekse eiland Corfu.

Niet van de grond

Echt van de grond kwam de touroperator nooit. Al gauw werden er vluchten geschrapt wegens gebrek aan belangstelling. Twee weken geleden besloot Hellas Travel het voor gezien te houden.
350 mensen kochten wel een ticket bij Aegean Airlines, maar zijn nooit door die maatschappij vervoerd naar Corfu.
Voor Oostdam is het zo klaar als een klontje: 'Ze hebben rechtstreeks geboekt bij Aegean Airlines, dus die maatschappij is aansprakelijk'.

'Alles gedaan'

Aegean Airlines laat weten niet van plan te zijn de beurs te trekken voor de gedupeerden. De vliegmaatschappij zegt er zelf ook bij te zijn ingeschoten.
Woordvoerder Stravoula Saloutsi: 'We hebben al vanaf het begin op verzoek het aantal vluchten en onze tarieven verlaagd. (...) Uiteindelijk hebben we zes vluchten uitgevoerd, maar we hebben maar drie daarvan betaald gekregen. We hebben gedaan wat we konden'.

Derde partij

Om het nog ingewikkelder te maken: Aegean Airlines is officieel geen partner van Hellas Travel. Dat beweert tenminste Aegean Airlines zelf. De vliegmaatschappij huurt de vliegtuigen van G.S. Charter Aviation Services op Cyprus. Dáár zou Hellas Travel mee in zee zijn gegaan, dus moeten de gedupeerde reizigers daar maar aankloppen, stelt Aegean Airlines.
Zelf probeert Aegean Airlines ook de schade te verhalen op het Cypriotische bedrijf, en 'elke relevante derde partij'. Lees: Hellas Travel.

No cure, no pay

Directeur Oostdam van de ANVR heeft daar geen boodschap aan. 'Aegean is verantwoordelijk.' Tegelijk beseft hij ook dat gelijk hebben iets anders is dan gelijk krijgen. 'Wij kunnen niets voor de reizigers doen, omdat Hellas Travel überhaupt niet is aangesloten bij ons. Wellicht kunnen ze hun (rechtsbijstands)verzekering inschakelen, of aankloppen bij EUclaim.'
EUclaim is één van de commerciële bedrijven die op basis van no cure, no payin de bres springen voor gedupeerde luchtreizigers. Zelf proberen kan natuurlijk ook, maar de weg tussen het spreekwoordelijke kastje en de muur is lang.

Geen commentaar

Dat beseft ook een van de gedupeerde reizigers die anoniem wil blijven: 'Ik ga er vanuit dat ik dat geld kwijt ben'.
Hellas Travel was niet bereikbaar voor commentaar.