Politie zoekt hulp in Jumbo-zaak

De politie verwacht niet dat u de Sherlock Holmes gaat uithangen. Maar het verzoek is helder: Mensen, denk mee in het Jumbo-onderzoek. Het is een pad dat de politie in Groningen nog maar één keer eerder koos.
Uitnodiging aan de dader

'We hopen dat mensen met ons mee willen denken naar mogelijke achtergronden en beweegredenen van de dader', zegt Rob Vos, algemeen commandant van de Staf Grootschalig Bijzonder Optreden (SGBO). 'En we hopen dat de omgeving van de dader wordt
getriggerd
. Én we nodigen de dader zelf uit om zich bij ons te melden.'

Wat weten we van de dader?

De politie heeft donderdag een aantal nieuwe gegevens bekend gemaakt in het onderzoek naar de incidenten rond filialen van Jumbo in Groningen en Zwolle. De persoon die al meerdere explosieven plaatste, is vermoedelijk een man in de leeftijd van 20 tot 40 jaar, woonachtig of verblijvend in Groningen. En hij eist bitcoins (een digitale geldeenheid) van de supermarktketen die hij bedreigt.

Verrassende inzichten

'Waarom we hier nu mee komen? Het is een constante afweging van veiligheid, openheid en opsporingsbelang', zegt Vos. 'Nee, we zitten niet vast. Maar we vragen om eerder genoemde redenen het publiek nu met ons mee te denken. De ervaring leert dat het laten meekijken en meedenken vaak nieuwe en verrassende inzichten oplevert. We hopen hiermee net dat stukje van de puzzel te krijgen dat het plaatje compleet maakt en moet leiden tot het aanhouden van de dader.'
De politie heeft het Jumbo-dossier op de eigen website online gezet. Vragen die worden gesteld komen, inclusief een reactie, ook op de website terecht.

Moordzaak Nico Leeuwe

Het delen van nog niet opgeloste dossiers met het publiek is niet helemaal nieuw. In Groningen is het pas de tweede keer dat dit gebeurt. In 2011 riep de politie op om uitgebreid mee te denken over scenario's in de moordzaak Nico Leeuwe uit Groningen.
'In Utrecht is ooit met deze werkwijze begonnen', zegt Marleen Hanenberg, perswoordvoerder van de politie Noord-Nederland. 'En ook in Zeeland zijn onlangs goede ervaringen opgedaan. Daar kijken we natuurlijk wel naar: levert dit ook wat op? Feit is dat we nu ook al weer veel meer met sociale media kunnen dan in 2011.'