NAM krijgt een onvoldoende voor afhandelen schademeldingen

© Rui Rodrigues / SXC (bewerkt)
Veertig procent van de mensen met aardbevingsschade is ontevreden of de manier waarop de NAM de schadeafhandeling tot dit jaar heeft aangepakt. Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau APE.
Het gaat om schades die tussen augustus 2012 en mei 2014 bij de NAM zijn gemeld. De gemiddelde tevredenheid krijgt het cijfer 5,4. Dat varieert van ontevreden tot zeer ontevreden.

Ontevreden

Uit het onderzoek blijkt dat het er vanaf hangt hoe oud het huis is waar schade aan is: bij 'nieuwe' panden (van na 1930) met lager dan gemiddelde schade is 27% ontevreden, bij panden van voor 1930 gebouwd met grote schade is 47% ontevreden.

Aanbevelingen

APE heeft naar aanleiding van de uitkomsten van het onderzoek een aantal aanbevelingen gedaan. Zo zou er geïnvesteerd moeten worden in betere taxateurs, zodat de taxatie minder willekeurig verloopt.
Ook moeten schademeldingen van monumenten beter verwerkt worden. De aanstelling van een gespecialiseerd contactpersoon voor bijzondere panden zou daarbij kunnen helpen.

Lange doorlooptijd

De NAM herkent zich in de conclusie dat de ontevredenheid in grote mate veroorzaakt wordt door de lange doorlooptijd. 'Met de komst van het Centrum Veilig Wonen wordt er ingezet op een versnelling van de schade-afhandeling. Met name bij kleine schades zien we daarvan positieve resultaten.'

Centrum Veilig Wonen

In een reactie laat de NAM weten zich te herkennen in de conclusie dat de ontevredenheid onder de gedupeerden veroorzaakt wordt door de lange doorlooptijd. 'Met de komst van het Centrum Veilig Wonen wordt er ingezet op een versnelling van de schade-afhandeling. Met name bij kleine schades zien we daarvan positieve resultaten.'