'Als Dijsselbloem weer een meevaller heeft, staan we vooraan in de rij'

© Jos Schuurman (FPS) / Flickr - EU Council Eurozone (cc)
Uitstel betekent nog geen afstel. Onder dat motto houdt gedeputeerde Fleur Gräper (D66) de moed erin. Maar ze kan er niet omheen: elektrificatie van de spoorlijn Leeuwarden - Groningen - Bremen zit er de eerstkomende jaren niet in.
Gräper reageert op de uitspraken van Anne Hettinga. De directeur van vervoersbedrijf Arriva is
dat ProRail (lees: het ministerie van Infrastructuur en Milieu) voorlopig vrijwel geen geld heeft om te investeren in regionale spoorlijnen.

Eerste aan de beurt

Het verbeteren van de spoorlijn tussen Groningen en Bremen is een langgekoesterde wens van de provincie. Na een langdurige lobby heeft Brussel dit jaar acht miljoen euro beschikbaar gesteld om het plan concreet te onderzoeken.
'Dat geeft mij hoop', zegt Gräper. 'Als minister Dijsselbloem weer een meevaller heeft, dan zijn we als eerste aan de beurt. Dan is het onderzoek klaar en kunnen we gelijk beginnen.'

Zijn zin krijgen

Gräper: 'Als er in totaal voor zes miljard aan aanvragen is ingediend en is er slechts driehonderd miljoen beschikbaar, dan is duidelijk dat niet iedereen zijn zin kan krijgen. Ik moet ook eerlijk zeggen dat andere projecten al verder waren dan wij. Dan is het logisch dat die eerder aan de beurt zijn.'
De gedeputeerde telt haar knopen: 'Voor het doortrekken van de lijn Groningen-Veendam naar Stadskanaal is al geld gereserveerd. Dat gaat dus gewoon door. Dat geldt ook voor de extra sneltrein die vanaf 2017 tussen Groningen en Leeuwarden gaat rijden'.