Veranderen verkeersborden in reclameborden?

Digitale verkeersborden boven de weg hoeven niet alleen voor informatie over files en omleidingen worden gebruikt. Ze kunnen ook worden gebruikt voor reclameboodschappen, blijkt uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG).
Verkeerspsycholoog Ilse Harms heeft aan het onderzoek meegewerkt en benadrukt dat het niet voor onveiligere wegsituaties zorgt: 'Nee, we hebben nu vooral verkeersinformatie op die borden. Ook dat leidt af, dus of het nou info is of reclame, dat maakt niet uit.'

Navigatie

'Je krijgt steeds vaker info via navigatie in de auto, dus die borden zijn steeds minder nodig. Je kunt ze ook laten hangen en er reclame op doen.'

'Minder heftig remmen'

Voor het onderzoek heeft Haafs proeven gedaan met twee verschillende groepen: 'Het is een beetje een technisch verhaal. We hebben proefjes gedaan. Het leuke is dat de groep die eerst verkeersinfo zag en daarna reclame beter reageerde dan de groep die eerst niks zag en daarna reclame', merkte ze op.
´Mensen in de eerste groep remden minder heftig, dus er was een positieve invloed.'

Racisme, geweld en seks

Wel plaatst Haafs een aantal kanttekeningen: 'Drukke en flitsende teksten zijn niet goed. Rustige teksten wel. Ook geweld, racisme en seks leiden extra af.'
Haafs verwacht dat het over een paar jaar zover is: 'Ik heb al met wegbeheerders gesproken en zij hebben er wel oren naar, het levert namelijk geld op.'