Nederlandse leger spioneert bij Duitse spoorbrug

Het Nederlandse leger heeft begin deze week in alle stilte onderzoek gedaan naar de situatie van de geramde spoorbrug bij Weener in Duitsland. Verkenners van het 101ste Genie Bataljon bekeken of Defensie op korte termijn een noodbrug kan aanleggen over de Ems.
Dit gebeurde in opdracht van Generaal Ivo de Jong, commandant van de Operationeel Ondersteuningscommando Land (OOCL). Hij reageerde daarmee op het idee van de ChristenUnie in Groningen. De partij opperde vorige week het leger in te zetten voor het bouwen van een zogeheten 'Baileybrug'. Deze noodbruggen zijn vooral na de Tweede Wereldoorlog veel gebouwd.

Geen optie
Het leger komt tot de conclusie dat het bouwen van zo'n noodbrug over de Ems op korte termijn geen optie is. Er kleven te veel haken en ogen aan.

'In een crisissituatie zou de genie binnen een week een spoorbrug kunnen bouwen', vertelt Overste Peter van Sorgen van het bataljon, 'maar dan zou de brug niet meer open kunnen. Dat is in dit geval geen optie, omdat de rivier gebruikt wordt door de scheepsvaart. De brug moet 20 tot 30 keer per dag open.'

Bovendien is de overspanning van het kapotte deel met 30 meter te breed voor een baileybrug: 'Voor dit systeem werken we met een maximale overspanning van 21 meter. Daar komt bij dat Arriva eist dat de brug een gewicht van 175 ton aan kan. Een tank weegt 75 ton.'

Duits grondgebied
Maar los van dat alles, de brug ligt op Duits grondgebied. 'We kunnen niet zomaar aan de slag. Daarvoor is veel overleg nodig. Dit ligt diplomatiek natuurlijk gevoelig. We willen het Duitse leger niet voor de voeten lopen', zo vertelt luitenant-kolonel Van Sorgen.

Vanwege dat laatste heeft Defensie de verkenning op 'gepaste wijze' gedaan. Van Sorgen: 'In feite zijn we als toerist de grens over gegaan. In burgerkleding hebben we foto's gemaakt, de schade bekeken en met mensen gesproken. In Nederland hebben we vervolgens alle mogelijkheden in kaart gebracht.'

Niet kansloos
Helemaal kansloos is het idee voor een noodbrug overigens niet. Defensie oppert de mogelijkheid om een brugdeel dat boven land staat te gebruiken als vervanger voor het kapotte deel.

Dit kan alleen als het mechanisme waarmee de brug open en dicht gaat nog werkt. Op het vrijgekomen deel zou het leger dan alsnog een baileybrug kunnen bouwen met extra pilaren ter ondersteuning.

Brug in opslag
Tijdens de presentatie voor de fractieleden van de ChristenUnie komt overste Van Sorgen ook nog met een andere tip: 'Misschien ligt er ergens in een opslag wel een brug weg te roesten die dienst kan doen, maar ook in dat geval is het belangrijk dat het mechanisme waarmee de brug open en dicht gaat nog werkt.'

Bij alle aangedragen oplossingen is het overigens van essentieel belang dat de fundering en de pijlers van de brug in goede staat verkeren. Voor het onderzoek heeft Defensie onder meer contact gehad met ProRail, Arriva en andere belanghebbenden.

'Dit is een mooi voorbeeld wat wij buiten oorlogs- of crisistijd kunnen doen voor de samenleving', concludeert Van Sorgen aan het eind van de presentatie.

Geweldig
Fractievoorzitter Stieneke van der Graaf is enthousiast over de inzet van Defensie: 'Dit is geweldig. In de politiek gaan onderzoeken vaak minder snel. Mooi om te zien hoe snel dit is opgepakt. Een militaire oplossing kan dus wel, maar is op korte termijn niet realistisch voor de scheepvaart.'

Voor Van der Graaf houdt het denken over alternatieven na het onderzoek van de millitairen niet op. Ze wijst daarbij ook op steun van haar partijgenoten in de Tweede Kamer die snel actie willen. 'Hiervoor is samenwerking met alle betrokken partijen en de Duitse en Nederlandse autoriteiten nodig. Tenminste vijf jaar wachten op een oplossing duurt te lang'.
Meer over dit onderwerp:
WEENER
Deel dit artikel:

Recent nieuws