Truckers van Reining blijven rijden op Engeland

Transportbedrijf Reining uit Kolham is voorlopig niet van plan Calais te mijden op weg naar Engeland.
Vakbond CNV Vakmensen roept transportbedrijven daartoe op, omdat in de Franse havenstad de veiligheid van de vrachtwagenchauffeurs niet zou kunnen worden gegarandeerd.
Wanhopige vluchtelingen die naar Engeland willen, bedreigen chauffeurs met bijvoorbeeld honkbalknuppels, pepperspray en steekwapens. CNV vindt nu dat transportbedrijven andere routes moeten nemen, omdat de chauffeurs recht hebben op een veilige werkplek.

Risico's

Directeur Gerrit Hes van Reining erkent de risico's, maar zegt dat die beheersbaar zijn. 'De risico's zijn er inderdaad, maar vooral aan de noordkant van Calais waar de ferry vertrekt. Wij gebruiken alleen de tunnel aan de zuidkant, en dan het liefst overdag, niet 's avonds omdat dan de risco's te groot zijn.'
Gestaakt
Reining heeft afgelopen zomer een tijdlang het transport op Engeland gestaakt nadat chauffeurs met bedreigingen te maken hadden gehad. Nu beveiligingsmaatregelen bij de tunnel zijn aangescherpt rijdt Reining wel weer die kant op. 'Verder wijken we uit naar noordelijke havens zoals Hoek van Holland of het Belgische Zeebrugge.'

Heftige bedreigingen

De bedreigingen zijn soms zeer heftig, weet Hes. 'Fysiek geweld hebben we nog niet meegemaakt, maar chauffeurs voelen zich soms zeer onprettig. Vluchtelingen staan er soms met honkbalknuppels, vaak georganiseerd in groepen.' Ook verder buiten Calais gebeurt dat nu, weet Hes. 'Het gebeurt dat chauffeurs onder dreiging worden vastgehouden en worden gedwongen vluchtelingen mee te nemen.'

Speelbal

Hes vindt dat de Britse en Franse regering hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Dat zal in EU-verband moeten gebeuren. 'Vluchtelingen zijn een speelbal van de politiek van Frankrijk en Engeland, ze worden aan hun lot overgelaten.'