GCC-voorzitter: binnenstadsondernemers moeten zich aanpassen aan veranderd koopgedrag

© RTV Noord
Van de economische opleving pikten afgelopen jaar ook Groninger binnenstadondernemers een graantje mee. Omzetten nemen toe, winkelpanden worden gevuld en het consumentenvertrouwen en de koopbereidheid nemen toe.
Maar niet iedere ondernemer profiteert hier van, waarschuwt voorzitter Mark Engberts van de Groningen City Club (GCC) in zijn nieuwjaarstoespraak. Internet heeft het koopgedrag van de consument behoorlijk veranderd.

Inschatten moeilijk

'De consument draait meer dan ooit aan de knoppen van het koopproces en gebruikt daarvoor massaal het internet. De consument bepaalt wat, wanneer en waar hij koopt. Het inschatten van koopgedrag wordt lastiger', aldus Engberts.
De binnenstadondernemers moeten dus meeveranderen, zegt hij. Wie niet weet hoe, moet zijn licht opsteken bij collega's die wél goedlopende zaken hebben. Dat zijn in een aantal gevallen jongere ondernemers die een concept hebben ontwikkeld dat aanslaat bij de klant.

'Hartstikke goed'

De eerste stap die ondernemers moeten nemen is naar andere ondernemers gaan en vragen hoe zij het aanpakken, zegt Engberts. 'We hebben de neiging om, als iemand vraagt hoe het gaat, te zeggen: hartstikke goed. Misschien gaat het niet goed. Wees daar open over', drukt de voorzitter van de GCC ze op het hart.
Over dit jaar is hij optimistisch. Hij ziet 'veel beweging' bij de binnenstadondernemers. Er gaan zaken weg, maar er komen nieuwe voor terug. Een voorbeeld is Primark, die 40.000-50.000 bezoekers per week trekt.

Knokken

'De stad groeit door. Ik heb goede hoop dat we de lijn die langzaam naar boven door kunnen zetten. Maar we moeten er wel voor blijven knokken. Het gaat niet vanzelf.'