Oude Duitse rijtuigen worden gerestaureerd in Noordhorn

Ze stammen uit 1934, komen uit een treinmuseum in het Duitse Braunschweig en worden in een loods in Noordhorn gerestaureerd.
Het zijn vier rijtuigen die in de vorige eeuw reden op boemellijnen in de omgeving van Braunschweig en Salzgitter. Ooit werden ze voortgetrokken door stoomlocomotieven.

Gestript

Vrijwel alles in de passagiersrijtuigen is van hout. Dat ziet er allemaal nog puntgaaf uit. Alleen de houten vloer is flink versleten. De vier rijtuigen worden helemaal gestript.
Ze worden geïsoleerd, want ze worden omgebouwd tot slaapgelegenheid. 'In de stijl van de Orient Express', zegt Klaas Smit, 'met alles erop en eraan.'

Noordhorner Smit is voorzitter van de Marrumer IJzeren Spoorweg Maatschappij. Deze club van spoor- en treinliefhebbers houdt in Noord-Friesland de nagedachtenis aan het Dokkumer Lokaaltsje in ere.

Bed and breakfast

Die boemellijn is allang verdwenen, maar in Marrum ligt nog een stukje spoor van driehonderd meter. Ook is het station gerestaureerd. De rijtuigen die nu in Noordhorn worden gerestaureerd, gaan daar naartoe. In eerste instantie worden ze ingezet als bed en breakfast.
Smit hoopt dat de wagons ooit weer gaan rijden. Daarvoor moet dan wel eerst het spoor worden verlengd. Daar zijn plannen voor, maar voorlopig ontbreekt het geld. Smit verwacht dat de eerste twee rijtuigen voor de zomervakantie klaar zijn en in Marrum staan.