In Leek is Nederlands net even anders

Het vak Nederlands moet flink op de schop, vinden docenten Nederlands en wetenschappers. Vorige week vrijdag werd in Groningen een manifest gepresenteerd waarin staat hoe het vak verbeterd kan worden.
Scholengemeenschap De Borgen in Leek heeft dit schooljaar al actie ondernomen. De docenten maken het vak aantrekkelijk door Nederlands op een bijzondere manier te geven.

Detective

Daar gaat het namelijk niet over lidwoorden of zelfstandige naamworden. Leerlingen worden hier aan het werk gezet met een detective. 'Ze moeten doen alsof ze de officier van justitie zijn en een document opvragen. Als ze spelfouten maken, krijgen ze dat document niet. Zo komen ze wel in aanraking met elementen van het Nederlands, maar het is niet zo saai.'

Toetsenfabriek

Volgens universitair docent Theo Witte van de RUG - een van de schrijvers van het manifest - is de middelbare school tegenwoordig een toetsfabriek: 'De leerlingen hollen van toets naar toets. Daar leren ze niks van. Nederlands staat nu ook te ver van de werkelijkheid af. In de praktijk wijs je geen signaalwoorden of alineaverbanden aan. Dat gaat nergens over, dat spreekt leerlingen helemaal niet aan.'

Spannend

In Leek is de nieuwe aanpak een succes. De leerlingen zijn enthousiast: 'Je leert een e-mail schrijven in een spannend verhaal. Daardoor blijven mensen opletten, want ze willen weten hoe het afloopt, vertelt Marije van Lacum, een van de leerlingen van RSG De Borgen in Leek.