Historisch station houdt extra trein tussen Groningen en Leeuwarden tegen

De ChristenUnie in Friesland maakt zich grote zorgen over de voortgang van het project Extra Sneltrein Groningen Leeuwarden (ESGL).

Momenteel rijden er tussen Groningen en Leeuwarden twee stoptreinen en één sneltrein per uur. Deze treinen kunnen het groeiend aantal reizigers in de spits niet meer aan. Daarom komt er, per richting, een extra sneltrein bij.

Niet haalbaar
Naar verwachting zou dat in 2019 gebeuren, maar nu de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed een noodzakelijke aanpassing op het historisch station Leeuwarden afkeurt, lijkt dat niet haalbaar.

Stationskap
Om de extra trein te laten rijden moet er meer ruimte worden gemaakt op het station. Een deel van de stationskap moet daarvoor verdwijnen. Maar dat kan geen genade vinden in de ogen van de rijksdienst. 'De gemeente Leeuwarden is gevraagd de verbouwing te heroverwegen', stelt Ynze de Boer van de ChristenUnie. 'Dat kost tijd.'

Overvol
Uitstel is volgens de ChristenUnie onaanvaardbaar. Volgens De Boer zijn de treinen op dit traject al overvol. 'De druk op het spoor is heel groot. Het is een heel aantrekkelijke lijn waarbij de trein het wint van de auto als het gaat om de snelheid waarmee een afstand wordt afgelegd. We zijn benieuwd welke middelen de gedeputeerde gaat inzetten om ervoor te zorgen dat de extra trein er toch op tijd gaat komen.'

Deel dit artikel:

Recent nieuws