Zo word je modekoning in Oost-Groningen

'Champagne! Champagne!' Een opgetogen Goedhart Westen roept het door de zaak en prijst in het voorbijgaan zijn werknemers. De gloednieuwe webshop is net in de lucht en hoewel het nog vroeg op de ochtend is, zijn de eerste zes bestellingen al binnen.
De banen liggen er niet voor het oprapen, de jongeren trekken er weg, de bevolking vergrijst en de inkomens zijn er laag. Het zijn de verschijnselen van een krimpregio. Niet de beste plek om een bedrijf te beginnen, zou je denken. Toch zijn er ondernemers die het aandurven en er ook nog een succes van weten te maken. We laten drie ondernemers uit het krimpdorp Musselkanaal aan het woord. Vandaag kledingzaak Westen Mode, 135 jaar geleden begonnen als een winkel in kapok, matrassen en kruidenierswaren.

Door Loek Mulder

Het is een opluchting en aanmoediging voor de directeur zelf, die een bedrag van zo'n drie ton spendeerde aan de digitale winkel. Geld dat natuurlijk ook weer terug moet vloeien in kas. 'We hadden met een aantal andere kledingbedrijven een gezamenlijke webshop, maar het had teveel beperkingen', zegt de hoogste baas van Westen Mode. 'Nu hebben we alles zelf in beheer.' Wie niet investeert, boert achteruit en dus staat er nu het 'nieuwste van het nieuwste' aan software. 'Dat gaat dus over ondernemerschap', verklaart Westen. 'Over de vraag of je durft te vernieuwen. We hebben leergeld betaald met die vorige webwinkel, waar we jaarlijks 250.000 euro mee omzetten, maar niks mee verdienden.'

Daarmee lijkt Westen Mode terug op de digitale snelweg. Dat is waar Goedhart zo verheugd over is, want door te kappen met de vorige gezamenlijke webwinkel vreesde hij in de berm te belanden. 'Ik zag het als een stevig risico, dat we hier serieus terrein zouden verliezen.'

Niet makkelijk
Ook al zijn het maar zes orders; wat Westen betreft is het een glas bubbels waard, want ergens moet het beginnen en ook kleine successen moet je vieren, vindt hij. De nieuwe digitale kledingzaak is volgens Goedhart Westen van groot belang voor een gezonde toekomst van de winkel, die zijn wortels vindt in de winkel die zijn overgrootvader in 1881 opzette.

Makkelijk was het de voorbije jaren namelijk niet. 'De crisis heeft ons geraakt en nog altijd is die niet verdwenen. Menigeen heeft nog altijd moeite de eindjes aan elkaar te knopen.' De webwinkel is niet alleen nodig om bij te blijven in de concurrentiestrijd, maar ook een manier om klanten uit een groter gebied naar Oost-Groningen te lokken. 'De webshop staat ten dienste van de fysieke winkel. Iemand die 's avonds een leuk jurkje googlet en bij ons belandt denkt dan: ik rijd morgen wel even naar Musselkanaal. De webshop zorgt voor meer loop in de winkel.'



Ongerustheid
Het digitale verkoopkanaal remt zo de teruggang in het winkelbezoek, doordat Westen nu klanten trekt uit een gebied in cirkel van een kilometer of zestig rond Musselkanaal. Moet ook wel, want de meer nabije omgeving is een lastige regio voor ondernemers. Allereerst omdat de koopkracht er achterblijft, maar ook omdat in het gebied bemiddeld en onbemiddeld door mekaar woont. Westen: 'In een dorp als Vlagtwedde, daar woont van rijk tot arm, wat het heel moeilijk maakt doelgroepen te onderscheiden en gericht reclame of promotie te doen'.

Krimp, vergrijzing en jongeren die het gebied verlaten, zetten de omzetten van ondernemers onder druk. Daar komt nu nog de ongerustheid bij die de lokale bedrijven hebben over de komst van windmolens. Wat gaan die betekenen?
'De vergrijzing moeten we niet onderschatten', aldus Goedhart Westen. 'En ik maak me ook zorgen over het wegtrekken van de jonge generatie, die hier blijkbaar niet meer wil wonen. Wanneer jonge gezinnen wegtrekken, verdwijnen ook de kinderen.'
Daarop inspelen is een van de belangrijkste vraagstukken voor de komende jaren. 'Een hele moeilijke', aldus Westen. De webshop is een manier om de zaak te lijf te gaan, net zo als een uitgekookt inkoopbeleid. 'Mensen die van verder komen, zoeken bij ons een specifiek merk en artikel. Dat betekent wel dat die op voorraad moeten zijn. Een allegaartje maakt je niet onderscheidend.'



Goed broodje
Telkens valt het woord 'meerwaarde'. Wanneer je dat weet te bieden, willen mensen best een eindje rijden naar Musselkanaal. 'En ons werk zal de komende jaren verder veranderen. Met alleen kleding verkopen komen we er niet. Klanten willen ook een café met een goed broodje en de winkel wordt ook een plek waar we events organiseren. We zullen nog meer gastvrijheid moet bieden. Meer dan ooit de puntjes op de i.'

Lees het verhaal over de ´krimpondernemer´ Michael Rolfes met zijn Fietsenzaak hier.
Het eerste item uit deze serie, over bloemenwinkel Bloem & Plant, is hier te vinden.

Andere NoordZaken-artikelen zijn hier te vinden.
Meer over dit onderwerp:
Ondernemers economie GRONINGEN
Deel dit artikel:

Recent nieuws