Instellingen

Hoe trekt Groningen meer toeristen?

T-Rex bij het dinopark in Wedde
T-Rex bij het dinopark in Wedde © Anne-Wil Meulman/ RTV Noord
Groningen trekt steeds meer toeristen vanuit andere provincies. Dat is het goede nieuws. Het slechte nieuws is dat het er minder overnachtende toeristen zijn dan in elke andere provincie. Zelfs Flevoland krijgt meer toeristen over de vloer. Hoe verandert Groningen dat?
Waarom moet ik eigenlijk naar Groningen toe? Hans Poll, directeur van marketing Groningen, krijgt de vraag regelmatig. Veel Nederlanders weten het antwoord niet. Buitenlanders wél, zegt Poll.
'Buitenlanders vinden Groningen een hele karakteristieke provincie met authentiek landschap. Ze kunnen hier duidelijk beleven dat er een strijd tegen het water is gevoerd', zegt Poll. Dat dat geen Nederlanders naar Groningen trekt, is misschien zuur, maar: 'Je moet wel kijken naar wat je hier hebt hè?'

Werelderfgoed in de achtertuin

Volgens econoom Jouke van Dijk moet Groningen vooral beter communiceren wat ze te bieden heeft. 'We moeten beter zichtbaar maken hoe prachtig het hier is. Je moet niet alleen naar Stad kijken, maar naar de hele omgeving. We hebben een werelderfgoed in de achtertuin: de Waddenzee.'
Precies dezelfde voorbeelden draagt ook Poll aan. Hij noemt naast Stad en de Waddenzee bovendien Boertange als een goed voorbeeld van trekpleisters in Groningen.

Naar toeristen brullen

Iemand die net een potentiële trekpleister heeft geopend, is Wouter Oudemans. Hij startte net een dinopark in Westerwolde, waar in een tuin verspreidde dino's naar bezoekers brullen. Bij vesting Bourtange (foto onder) staat alvast een dino om bezoekers van die trekpleister te wijzen op het dinopark.
In het park krijgen bezoekers informatie in een app als ze langslopen bij de dino's, maar niet alles gaat om historische correctheid. Zo kruipt ergens een gigantische vogel uit een ei en kan je op dino's schieten. Oudemans kan er hard om lachen: 'Als er maar toeristen komen!'

Wat zijn de toeristische trekpleisters?

Op Facebook worden nog meer toeristische trekpleisters gegeven, door onze lezers. Een wandeling over het Kwelderpad achter de dijk bij Hornhuizen, zegt Anneke. Borg Nienoord in Leek met de schelpengrot en het rijtuigenmuseum, kopt Wim Nelly. Ook genoemd worden het Noord-Nederlands Trein & Tram Museum in Zuidbroek, Hortus Haren, Menkemaborg, en het 'stilste plekje van Nederland': het Hondhalstermeer.
Henk wijst erop dat het LEGiO-museum uit Grootegast meteen na zijn opening al gasten uit het hele land trekt.

Groningen als experience

Maar ja, de cijfers liegen niet. Met name de overnachtende toeristen blijven uit. In totaal bleven één miljoen toeristen in Groningen slapen in 2015, minder dan in elke andere provincie. Is Groningen niet leuk genoeg om er langer dan één dag te blijven?
Van Dijk: 'Als je nu soms gaat fietsen in Noord-Groningen, kan je nergens eten of drinken. Dat moeten bedrijven beter organiseren. Plekken om te slapen, te eten, te drinken. We moeten een totaalconcept hebben. Groningen als experience.'
In Groningen werden in 2014 de één na minste overnachtingsmogelijkheden geopend van Nederland: 155 stuks. Alleen in Flevoland werden nog minder hotels en bed and breakfasts begonnen.
In 2012 werd al geconstateerd dat Groningen zich beter moest profileren:

Dagelijks onheil

Blijhammer Dick Kruise denkt niet dat het aan de trekpleisters van nu ligt, of aan een gebrek aan slaapplekken. Op Facebook stelt hij dat 'de provincie Groningen wordt gerelateerd aan aardbevingen en scheurende en verzakkende gebouwen. Dat het in Groningen niet overal even erg is weten wij Groningers wel, maar de rest van de wereld niet. De beelden die vertoond worden laten andere dingen zien dan prachtig Groningen. Wie gaat er op vakantie naar een plek die dagelijks in het nieuws is vanwege een bepaald onheil?'

Andere marketing?

Volgens econoom Van Dijk mag de marketing van Groningen worden aangescherpt. 'Het is belangrijk dat Groningen in haar marketing méér laat zien hoe prachtig het is.' Moeten de campagne en slogan 'Er gaat niets boven Groningen' maar het veld ruimen?
Volgens Poll, die de slogan en daarmee de uitstraling van Groningen uitdraagt, is meer toeristen trekken niet zo eenvoudig als even een slogan aanpassen. 'Door een slogan zullen nooit meer mensen komen. We hebben de slogan graag en mensen krijgen er een positief gevoel bij, maar de slogan alleen verricht geen wonderen.'
Voor Facebook-reageerder Renne hoeft er helemaal niks te veranderen. De campagne niet, het aantal slaapplaatsen niet. 'Houd het vooral zo. Dan blijft het heerlijk rustig in ons prachtige Groningen.'