Onderzoekers: 'Autoverkeer over Oosterhamriktracé onvermijdelijk'

De dag dat autoverkeer over het Oosterhamriktracé in de stad mag rijden komt steeds dichterbij. Tot nu toe mogen alleen bussen en taxi's gebruik maken van de verbindingsweg over het Van Starkenborghkanaal richting Kardinge.
Met de aanpassing moet de bereikbaarheid van het UMCG voor mensen uit Noord-Groningen verbeteren. 'Niets doen is geen optie', zeggen onderzoekers die het plan nogmaals tegen het licht hielden.

Bezwaar

Over het toestaan van autoverkeer op de weg wordt al jaren gesproken. De gemeente Groningen presenteerde het idee in 2013. Bewoners tekenende bezwaar aan, waardoor het tot nu toe niet tot uitvoering is gekomen.
Om nut en noodzaak nogmaals aan te tonen besloot het gemeentebestuur tot een second opinion door onderzoeksbureau Arane Adviseurs. 'We kunnen niet anders oordelen dan dat een extra verbinding voor verkeer vanuit het noordoosten van de provincie noodzakelijk is', zegt onderzoeker Gerard Martens.

Extra auto's

'De verkeersintensiviteit neemt tot 2030 enorm toe. Het gaat om duizenden extra auto's. Die moeten ergens langs', aldus de verkeersdeskundige.
Bewoners van de Oosterhamrikkade opperde onlangs nog om de fietsverbinding tussen Kardinge en de binnenstad te verbeteren als alternatief voor het autoplan.

Einde aan rekbaarheid

Martens: 'Dit zal amper effect hebben. De gemeente Groningen is al nummer 1 fietsstad. Ook doet het stadsbestuur al veel om het autogebruik terug te dringen. Aan de rekbaarheid van dergelijke maatregelen zit nu eenmaal een einde.'
Binnenkort praat de Groninger gemeenteraad over het autoplan. SP en ChristenUnie hebben al aangegeven niets te zien in het plan, omdat het onvoldoende recht zou doen aan de wensen van omwonenden.