Drie manieren om Stad Groningen aantrekkelijker te maken, volgens de stadsplanner

Hoe kan de binnenstad van Groningen aantrekkelijker? Het is een vraag waar stadsplanner- en ontwerper Lior Steinberg zich al even mee bezighoudt.

Twee jaar woonde Steinberg in Stad Groningen toen hij zich vorig jaar als freelancer verbond met het project De Bewegende Stad. Ook in die rol houdt hij zich bezig met het leefbaar, loopbaar en fietsbaar maken van de stad.

Steinberg is enthousiast aanhanger van bewegen in de Stad. Zijn Twitter-timeline staat vol met observaties over fietsgedrag in Groningen en over wandelgedrag in steden over de hele wereld.



Hoe kan de binnenstad aantrekkelijker, door de ogen van iemand met stadsbewegelijkheid als specialiteit? Hij komt met drie suggesties:

1. 'Verschaf meer toegang tot het water'
'Amsterdam en Utrecht, dat zijn fantastische steden waarin je verbonden bent met het water. Groningen heeft een zeldzame hoeveelheid water in de stad, maar als bewoner of bezoeker heb je er nauwelijks interactie mee.



Bij de A-brug loop je langs het water en kan je aan het water op een terras zitten, maar op andere plekken staan er auto's langs de kant. Dat is zonde. Op die plekken wil je kunnen lopen en hardlopen. Aan het water zitten of een terrasje pakken.

Ik vind het teleurstellend dat er huidige plannen zijn om een fontein aan te leggen op de Grote Markt. Niets mis met een fontein, maar waarom een fontein als je al zoveel water hebt? Het is moeilijk om auto's te weren uit het centrum, maar ik denk dat er meer parkeerplaatsen naar de buitenkant van de diepen kunnen verhuizen, zodat je de waterkant aan het centrum beter kan benutten.'

2. 'Maak de Haddinge- en Pelsterstraat aantrekkelijker'
'De Haddingestraat (foto) en Pelsterstraat zijn twee straten in het centrum waar je doorheen gaat, in plaats van dat je er graag komt. Het zijn straten waar alleen maar geparkeerd wordt en waar mensen van en naar de parkeergarage aan de Vismarkt rijden. Dat is zonde, want het zijn twee kleine, schattige straten met prachtige huizen.



Verwacht wordt dat het centrum van Groningen geconcentreerder wordt. Ik weet niet welke winkelstraten aan de rand van de stad gaan wegvallen, maar mensen willen steeds meer naar een centrum, naar de ervaring van een centrum met shops en terrassen. De Haddinge- en Pelsterstraat liggen perfect in een compacter centrum.

Ze kunnen ruimte bieden voor kleine winkels die niet het geld hebben om zich in de Herestraat te vestigen. Maar alleen een winkelstraat bouwen is niet handig. Het is beter om diverse straten te maken, met ook kantoren en huizen. Dan zijn er sowieso meer mensen in een straat en raakt een straat niet ineens uit de gratie als een belangrijke winkel wegvalt. Met meer wandelpaden en rust, gaan beide straten 's nachts ook veiliger voelen.'

3. 'Pak het wilde fietsparkeren aan'
'Begrijp me niet verkeerd: ik hou van fietsen en ik vind het geweldig dat Groningen een fietsstad is. Maar dat betekent niet dat overal maar fietsen mogen staan. Aan de straat van V&D bijvoorbeeld, staan de wild geparkeerde fietsen voetgangers en rolstoelers in de weg. De gemeente en politie moeten harder optreden tegen de douchebag-mentaliteit dat iedereen maar overal zijn fiets neerzet.



Er zijn al goede initiatieven om fietsen beter te laten parkeren. Sommige winkels leggen een rode loper uit. Je ziet dat daar geen fietsen worden geparkeerd. In de Oosterstraat zijn de fietsrekken vervangen door gekleurde stoepvlakken waar fietsers kunnen parkeren. Ik ben benieuwd hoe dat uitpakt.

Utrecht heeft verlichte plekken om je fiets te parkeren in het donker. Waar je ook mee kan spelen, is dat elke autoparkeerplek ruimte biedt voor tien fietsen. Ik denk dat Groningen nog veel meer kan experimenteren met nieuwe oplossingen.

Je wil in een fietsstad niet weg van de fietsen, maar je moet ook rekening houden met voetgangers. Daarom moet de politie harder optreden tegen het overal parkeren.'

Lees ook:
- Hoe ziet de binnenstad van Groningen er over vijf jaar uit?
- Bekijk hier de plannen voor de Groninger binnenstad
- Dossier: Groninger binnenstad
Meer over dit onderwerp:
binnenstadgroningen achtergrond GRONINGEN
Deel dit artikel:

Recent nieuws