Instellingen

Mischa's Mediawereld: Nog veertien procent te gaan

Er is een theorie dat kijk- en luistercijfers geen rol moeten spelen bij de programmering van publieke omroepen. Aanhangers van die gedachte bepleiten de onafhankelijkheid van makers. Als je je oren laat hangen naar de meerderheid krijgt de minderheid nooit een stem.
Daar zit wel wat in. Maar het is ook een ouderwetse opvatting die uitgaat van een zender die weet wat goed is voor een ontvanger. De omroep als opvoeder en/of vermaker van het volk, dat werk.
Bij RTV Noord maken we veel gebruik van onderzoeken. We willen het meest relevante informatieplatform zijn over alles wat er toe doet in Groningen. Dat is een ambitieuze doelstelling die bepalend is voor onze werkwijze. Dan is het wel handig als je weet welk effect die werkwijze heeft.
We doen dus relatief veel onderzoek. Waaronder twee keer per jaar met alle andere regionale omroepen, uitgevoerd door Motivaction. Het meest recente rapport is vandaag gepresenteerd.
Met al onze media bereiken we 86 procent van de Groningers tussen 18 en 75 jaar. Daarmee zijn we een van de koplopers in Nederland.
Televisie is nog steeds het meest gebruikte medium. Ruim de helft (56%) van de Groningers weet ons op weekbasis te vinden. Daarmee lijkt de zeer langzame daling van de afgelopen jaren tot staan gebracht.
Met radio bereiken we op weekbasis één op de drie Groningers en onze online kanalen zijn doorgegroeid naar 43 procent.
Het zijn duizelingwekkende cijfers die aangeven dat Noord er toe doet in Groningen. Het is ook een steun in de rug voor onze medewerkers, die nu al enkele jaren weten dat er forse bezuiningen wachten. Nog steeds is niet duidelijk hoe die worden doorgevoerd.
Daarnaast is de mediawereld in een steeds snellere draaikolk van veranderingen terecht gekomen. En omdat we niet achter willen raken, blijven we onze manier van werken aanpassen en stellen we onze programma's sneller bij dan ooit tevoren. Het vraagt nogal wat van degenen die het allemaal mogen maken. Af en toe piept en kraakt het wel eens bij ons. Maar er wordt keihard en met passie gewerkt. En kennelijk doen we daar een heleboel mensen een groot plezier mee. Het waarderingscijfer is met een 7,4 namelijk ook goed. Dat helpt.
Aan ons de ingewikkelde taak om te voorkomen dat we op onze lauweren rusten. Zeg maar eens tegen zo'n ploeg mensen die al jaren aan het veranderen zijn dat 86 procent niet hetzelfde is als honderd procent. Dat er dus nog steeds wel wat te winnen valt.
Ik zal het zeggen. In deze wereld van technologische ontwikkelingen is een remmende voorsprong al snel funest. Misschien moet er nog wel een tandje bij.
Mischa van den Berg,
Hoofdredacteur RTV Noord
In Mischa's Mediawereld schrijft hoofdredacteur Mischa van den Berg over onze omroep, journalistiek en aanverwante mediazaken.