Greenpeace strijdt voor de bijen bij Lidl

'Ga voor gifvrij en red de bij.' Met dat motto voerde Greenpeace zaterdag actie bij de Lidl in Selwerd in de stad Groningen. De supermarktketen presteert slecht op het gebied van pesticiden, vindt de milieuorganisatie.
'We zijn bijna kampioen gif gebruiken in Europa. Supermarkten laten een belangrijk verantwoordelijkheid liggen', zegt Herman van Bekkum van Greenpeace.

Te langzaam

Afgelopen week bereikte de milieuorganisatie een akkoord over het reduceren van bestrijdingsmiddelen met supermarktketens Albert Heijn en Jumbo. Onderhandelingen met Lidl gaan wat Greenpeace betreft niet snel genoeg.

Stad gaat goed

Hoewel het met de bij in de stad Groningen beter gaat, is de bijenstand op het platteland nog steeds slecht. Dat komt vooral door bestrijdingsmiddelen in de landbouw.

Concurrentiepositie

LTO Nederland gaf deze week aan niet blij te zijn met het akkoord tussen Jumbo en Albert Heijn en Greenpeace. De boerenbelangenorganisatie vreest dat de concurrentiepositie van Nederlandse telers verslechtert.