'Een telegram heeft zo veel meer impact dan een kaart'

© Flickr/Nick Farnhill (Creative Commons)
Een telegram? De meeste jongeren moeten de betekenis waarschijnlijk googelen. Ze maken liever gebruik van WhatsApp. Bijna al onze communicatie verloopt via nieuwe media.
Toch houdt TelegramService.nl in Alteveer zich al vijftien jaar staande. Sterker nog, het bedrijf doet het prima.

Doodverklaard

Rob van Hoof nam de doodverklaarde telegramservice in 2001 over van KPN. 'Ik verkocht telexsystemen en tijdens een vergadering in België hoorde ik van iemand dat KPN wilde stoppen met het bezorgen van telegrammen. Op dat moment besloot ik om die service over te nemen. Binnen een week was het rond.'

Impact

Het bedrijf in Alteveer verstuurt nog tienduizenden telegrammen per maand, zowel voor bedrijven als particulieren. 'Mensen versturen telegrammen vanwege de impact die ze hebben. Op je trouwdag ontvang je honderden kaarten, maar het maakt veel meer indruk als er iemand voor je neus staat met een telegram', zegt Van Hoof.

Nog zeker vijf jaar

TelegramService.nl heeft de telegramdiensten in 55 landen overgenomen en werkt samen met 180 landen, waar nog telegrammen worden verstuurd. Van Hoof: 'Toen ik begon, dacht ik het vijf jaar vol te houden. Inmiddels zijn we vijftien jaar verder en daar komen nog zeker vijf jaar bij'.

Lees ook: