Een tablet in de klas: een vloek of een zegen?

De scholen zijn weer begonnen en steeds vaker lijkt een iPad de plaats in te nemen van de schoolboeken. Maar is zo'n tablet eigenlijk wel nodig in de klas?
We zijn bij twee scholen geweest. De directie van christelijke basisschool Ichtus in Baflo zweert bij de technologie. Maar op de Widar Vrijeschool in Groningen moeten ze hier nog niets van hebben.

Baflo

In de klas zijn alle kinderen bezig met hun iPad. De tablets zijn van de school in Baflo. 'Dit is een onderdeel van ons lesprogramma', zegt de directrice van de school. 'Maar het is ook de toekomst. Dit is hoe kinderen tegenwoordig denken.'
De school wordt ondersteund door de scholengemeenschap, zodat ouders de tablets niet zelf aan hoeven te schaffen. 'De iPads zijn voor alle leerlingen vanaf groep 4 en de jongere kinderen mogen er ook al kennis mee maken.'
Voor veel mensen staat de iPad bekend als apparaat om spelletjes op te spelen. Dat is volgens de directie van de Ichtusschool niet per definitie slecht. 'Als je iets door een spel kunt leren is dat alleen maar leuk, maar er zijn ook lesprogramma's voor rekenen en zelfs schrijven op de iPad.'

Groningen

De Widar Vrijeschool heeft geen iPad voor de leerlingen, maar bijvoorbeeld ook geen digitaal schoolbord. Krijt tussen de vingers en een ouderwets bord zijn heilig, net als de leerkracht voor de klas.
'De stroom tussen leerkracht en leerling moet zo open mogelijk zijn', zegt directeur Dineke Tempel van de school. 'Het is jammer als daar een apparaat tussen komt.'
Toch kan ook de Vrijeschool niet om de digitaliseren heen. 'We gaan daar heel bewust mee om, je moet er alleen niet te jong mee beginnen. Thuis zijn ze ook al met tv en computers bezig.'
'In de hoogste klassen leren we ze dingen op het gebied van ICT, maar het heeft geen prioriteit', aldus Tempel. 'Kunstzinnig onderwijs en sociaal met elkaar omgaan staan hoger in rangorde. Daar passen digitale middelen minder tussen.'
Onlangs heeft de Widar Vrijeschool wel Chromebooks aangeschaft. Kleine laptops, in plaats van de iPad. Tempel: 'We gebruiken het, maar het moet functioneel zijn, een meerwaarde hebben en absoluut niet de plek van de leerkracht innemen.'