Betonnen kolossen zakken langzaam in de grond

Hij meet zestien bij tien meter, is vijftien meter hoog en heeft wanden van gewapend beton met een dikte van een meter. Nu staan ze nog boven de grond, maar straks zie je er niks meer van.
Langzaam maar zeker zakt het bruggenhoofd van de nieuwe brug over het Van Starkenborghkanaal tussen Noordhorn en Zuidhorn in de bodem. De aannemer is vorige week begonnen de betonnen kolos langzaam in de grond te laten zakken.

Caisson-methode is uniek
Dat gebeurt door het zand uit het midden van de open constructie weg te graven. Die werkwijze wordt de caisson-methode genoemd. 'Deze bouwwijze is uniek in onze provincie', zegt projectleider Bert Katerborg van de provincie Groningen.

Hydraulische trekankers
Centimeter voor centimeter zakt de constructie naar beneden. Dat gebeurt niet alleen door het zand weg te graven, maar ook met behulp van hydraulische trekankers. Die zijn op grote diepte in de bodem verankerd. Ze trekken het betonnen gevaarte naar beneden en zorgen ervoor dat de kolos niet scheef zakt.

Contragewicht
In de open ruimte van de betonnen bak komt het contragewicht waarmee de nieuwe tafelbrug op en neer gaat. Aan weerszijden van het kanaal komen zulke constructies. Die aan de Zuidhorn-kant van het water is klaar en zakt nu in de bodem. Bij de constructie aan de Noordhorn-kant van het kanaal wordt nu nog beton gestort. Als dat is uitgehard verdwijnt ook dat bruggenhoofd onder de grond.

Volgende zomer klaar
De aanleg van de nieuwe brug tussen Noordhorn en Zuidhorn is nodig vanwege de verbreding van de vaarweg Lemmer-Delfzijl. Als alles volgens de planning verloopt wordt volgend jaar zomer de nieuwe brug in gebruik genomen.
Meer over dit onderwerp:
ZUIDHORN
Deel dit artikel:

Recent nieuws