'Een Britse detective, maar dan Gronings'

De twee jonge Groninger regisseurs Roman Hageman (15) en Jetze Koper (15) maakten vorig jaar hun filmdebuut in de bioscoop.
De regisseurs willen nu weer een film op het witte doek krijgen. Voor hun nieuwe film 'Foreshadow' willen ze 7000 euro ophalen via crowdfunding. Bij crowdfunding wordt geld opgehaald via het internet. Er wordt een idee gepresenteerd, en wie er wat in ziet, kan een donatie doen, om zo deel uit te maken van het project.

Groningers vinden nieuw genre uit

Roman Hageman heeft samen met partner in crime Jetze Koper een nieuw genre uitgevonden: De Groningse detective: 'Dat lijkt een beetje op de klassieke Britse detective, maar dan Gronings. Het wordt in Stad en Ommeland gefilmd.'
De vijftienjarige filmmaker vertelt trots over de film: 'Het gaat over een succesvolle detective die moordzaken moet oplossen. Bekende mensen worden vermoord, de detective krijgt hulp en probeert de dader te vinden, maar telkens blijkt het niet de dader te zijn.'

Investeren in jong talent

'We snappen dat 7000 euro een fors bedrag is, maar dat is onze begroting. We gebruiken het voor vervoer, de locatiehuur, professionele apparatuur, catering en kleding. Mensen die in ons investeren, investeren in jong talent. Binnenkort is er bijvoorbeeld een auditie. Daarvoor gaan we toneelscholen in Groningen aanschrijven.'

Niet de eersten

Roman en Jetze zijn niet de eerste Groningers die hun droom in vervulling willen laten gaan door geld op te halen via crowdfunding. Eerder sprokkelde een restaurant binnen een half uur 140.000 euro bij elkaar.
Ook bij de jonge moeders Lucinda Kat en Jessica Elzinga (leeftijd) lukte het om snel hun doel te bereiken. Binnen drie maanden haalden zij 99.510 euro op om hun eigen café voor jonge gezinnen 'Denderz Kids' op te zetten. Hun streefbedrag van 80.000 euro werd binnen een maand gehaald.

Je moet je onderscheiden

Jessica Elzinga heeft nog wel advies voor de jonge filmmakers: 'Wij hebben continu laten zien wat we wilden bereiken. Je moet je onderscheiden. Mensen moeten echt weten waar ze geld in investeren.'
Voor de filmmakers komt het goed uit dat ze al verstand hebben van beeld. Dat is namelijk cruciaal, zegt Elzinga: 'Je kunt campagne voeren op Facebook. Daar gebruik je voornamelijk beeld, niet te veel tekst. Je moet mensen echt benieuwd maken!' Wie de jonge filmmakers wil helpen, kan dat nog 25 dagen doen. Meedoen aan de crowdfundingactie kost 10 euro.