Inspectie doet onderzoek naar opleiding machinisten Arriva

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) gaat onderzoek doen naar het opleidings- en ervaringsniveau van machinisten van Arriva.
Dit laat staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu weten in antwoord op Kamervragen van de PvdA.

De partij maakt zich zorgen over de veiligheid op het spoor in het Noorden. Dit naar aanleiding van berichtgeving van RTV Noord. Hieruit bleek dat een machinist een rood sein negeerde, stations voorbij worden gereden en dat machinisten in trainingspak en gympies op de trein stappen.

Dubbele menselijke fout
De druppel was een incident bij Uithuizermeeden, afgelopen september. Een machinist reed toen door een rood sein. De trein kwam vervolgens op een spoorwegovergang tot stilstand. De spoorbomen stonden vanwege het rode sein nog gewoon open.

De conclusie van de afdeling Integrale Veiligheid van Arriva is dat het geen mankement aan de trein of een defect aan het spoor was, maar een dubbele fout van de machinist.

Interne memo
'Op basis van de onderzoeken, de feiten, en de verklaring van de betrokken machinist moet worden geconcludeerd dat de oorzaak van deze STS-passage (stoptonend sein) ligt in het menselijk handelen. Dit betekent dat de machinist niet meer zal worden ingezet', zo schrijft Arriva in een interne memo aan het personeel. De betrokken machinist werd ingehuurd via een uitzendbureau. 

Gebrek aan kennis
Ook de Vakbond voor Rijdend Personeel (VVMC) heeft Arriva opgeroepen om serieus naar de situatie op het noordelijke spoor te kijken. De vakbond maakt zich vooral zorgen over de kennis van de uitzendkrachten. Volgens de VVMC ontbreekt het de meeste uitzendmachinisten aan materieelkennis en kennis van het noordelijke baanvak.

Arriva reageerde hier weer op als de gebeten hond. Volgens Arriva wil de VVMC hen met onwaarheden en halve waarheden in diskrediet brengen.

Opleiding aanpassen
In de interne memo schrijft Arriva ook dat de opleiding voor machinisten wordt aangepast naar aanleiding van de incidenten. 'Op basis van dit onderzoek en ook naar aanleiding van gesprekken met jullie, is het belangrijk om onze materieelopleiding, het wegleren en de toetsingen hierop nog beter te faciliteren en vast te leggen', laat het transportbedrijf weten aan de medewerkers.

Een werkgroep moet invulling geven aan het verbeteren van de opleiding.

Lees ook:
- PvdA: is het nog wel veilig op de noordelijke spoorwegen?
- Machinisten Arriva: 'Veiligheid reiziger staat op het spel'
Treinmachinist reed door rood sein
Treinen rijden weer na bizar incident
Meer over dit onderwerp:
GRONINGEN
Deel dit artikel:

Recent nieuws