'Mobiel bellen? Dan moet ik de tuin in lopen'

Bijna vier op de tien Groningers zijn wel eens overgestapt naar een andere provider, omdat ze slecht bereik hebben met hun mobiele telefoon.
Dat blijkt uit de enquête die alle regionale omroepen en de NOS hebben gehouden over mobiele bereikbaarheid in ons land. Ruim 23.000 mensen hebben de enquête ingevuld, onder wie meer dan 1.400 Groningers.

Mager zesje

De Groningers die de enquête hebben ingevuld geven het bereik van hun mobiele telefoon gemiddeld het rapportcijfer 6.1. Landelijk ligt die tevredenheid gemiddeld iets lager: 5.8. In Drenthe zijn veel mensen ontevreden over hun bereik: daar stokt het rapportcijfer bij een 5.2.
In Groningen schieten de gemeenten Marum en Vlagtwedde er in negatieve zin uit. Vijftien procent van de respondenten geeft aan dat ze naar buiten moeten om mobiel te kunnen bellen, of dat ze alleen bereik hebben in bepaalde vertrekken in huis of alleen via de vaste telefoon.

Duitsland

Een andere gemeente die slecht scoort is Bellingwedde. Uit de enquête blijkt dat mensen vaak onbewust via een Duits netwerk bellen en zo voor hoge kosten komen te staan.
Beter scoren de gemeenten Groningen en Veendam. In beide gemeenten geven de inwoners het rapportcijfer 7.3 aan hun mobiele bereikbaarheid. Uit Groningen komen amper negatieve reacties over de mobiele bereikbaarheid in en om het huis. Ook geeft bijna niemand aan naar buiten te moeten lopen om een telefoongesprek te kunnen voeren.

Weeën

Slecht mobiel bereik is vervelend, maar kan ook nare gevolgen hebben. 'Ik kreeg weeën, maar kon de verloskundige niet bereiken', schrijft een respondent.
Een andere respondent vertelt dat hij bang is dat 112 op een bepaald moment niet te bereiken is wanneer de nood hoog is.

Reactie Vodafone

Van de grotere providers zijn mensen het minst tevreden over Vodafone. Het bedrijf reageert als volgt: 'Het onderzoek van de regionale omroepen en de NOS laat zien dat er nog steeds plekken zijn waar dekking binnenshuis een uitdaging is.'
'Dit komt overeen met een onderzoek dat Vodafone eerder dit jaar publiceerde. Echter, de steekproef en verdeling van uw onderzoek zijn niet representatief, waardoor dit niets zegt over de algemene dekking in Nederland.'
'Met de huidige generaties mobiele netwerken en steeds beter geïsoleerde woningen, wordt het realiseren van dekking binnenshuis steeds moeilijker. Daarom introduceert Vodafone nog dit najaar: 4G bellen en wifi bellen. Hierdoor zijn onze klanten telefonisch beter bereikbaar op plekken waar de 2G- of 3G-dekking niet doordringt.'

Kan het beter?

In werkelijkheid liggen de gemiddelde rapportcijfers waarschijnlijk wat hoger, omdat mensen met een slecht bereik waarschijnlijk eerder geneigd zijn de enquête in te vullen. Zo deden er relatief weinig mensen mee uit grote steden, omdat daar minder klachten zijn over het mobiele bereik.
In de loop van de dag komen we met een vervolgverhaal over de mobiele bereikbaarheid: wat kunnen we er aan doen om de situatie te verbeteren?