Wil ProRail genoeg betalen voor de grond van boer Stavenga?

Eerst excuses, dan onderhandelen we verder zegt boer Willem Stavenga over zijn grond die ProRail wil hebben. De onderhandelingen lopen nog, zegt ProRail. Hoe zit het nu precies?
Voor 10.000 euro per jaar mocht ProRail een hectare grond huren van melkveehouder Stavenga uit Winsum. Daarmee kon een noodweg worden aangelegd, zodat de onbewaakte overgang aan de Voslaan kon worden gesloten. In oktober 2015 wees ProRail het voorstel van de hand. Te duur vond het bedrijf.

900 tot 2.000 euro per hectare

Maar is het nou zo'n hoog bedrag? Als je puur naar de prijs van landbouwgrond kijkt, lijkt het veel geld. De prijs voor het verhuren van landbouwgrond ligt in dit gebied zo rond de 900 tot 2.000 euro per hectare per jaar. Dit bedrag is echter bedoeld als de ene boer zijn grond aan de andere verhuurt en deze grond als landbouwgrond verhuurd wordt.
Komt er een weg op de grond te liggen, dan wordt de landbouwgrond meer waard. Het is immers geen landbouwgrond meer maar heeft een andere functie gekregen. En die is meer geld waard.

'Elke vierkante meter telt'

'Dat gebeurt vaker, je ziet het bijvoorbeeld ook bij boeren die hun grond verpachten voor het gebruik van windmolens. Die prijzen liggen een stuk hoger dan de pachtprijs voor landbouwgrond. Daarnaast is het ook een kwestie van vraag en aanbod. Hoe graag wil iemand het stuk grond hebben', zegt Michel van der Maas van de Rijksdienst voor Ondernemen.
Ook Alma den Hartog van LTO Noord schrikt niet van het bedrag dat Stavenga vraagt. 'Hier komt meer bij kijken dan de landbouwgrondprijs. Bovendien is het ook zo dat voor de boeren elke vierkante meter telt. De grond hebben ze hard nodig in hun bedrijfsvoering, bijvoorbeeld voor het uitrijden van mest, waarvoor strenge regels gelden.'

'Het gaat niet om het geld'

Het is dan ook niet zo dat melkveehouder Stavenga de grond zomaar kan missen. In de onderhandelingen met ProRail en de gemeente Winsum was één van de voorwaarden dat hij voor de hectare grond een ander stuk landbouwgrond terug zou krijgen van dezelfde grootte.
'Later in de onderhandelingen wilde ProRail de grond kopen. Dat kan ook wel, maar daarvoor wilde ik wel een ander stuk grond terug', zegt Stavenga. 'Het gaat niet om het geld, maar wij hebben de grond wel nodig voor het bedrijf. Grond en vee worden steeds meer aan elkaar gekoppeld door regelgeving en ons bedrijf moet wel verdergaan.'

Hoe nu verder?

Stavenga is duidelijk.'Wij zijn altijd constructief geweest en dat zullen we blijven. Maar ik verwacht wel een excuses van ProRail.' En dat slaat op wat het bedrijf vrijdag na het treinongeluk heeft gezegd. Stavenga vindt dat zowel ProRail als burgemeester Rinus Michels tijdens de persconferentie de indruk hebben gewekt dat Stavenga dwars zou hebben gelegen bij de onderhandelingen over de grond.
'Binnen vier uur tijd word je van hulpverlener gedegradeerd tot schuldige aan dit ongeval. Wat dit met je doet is met geen pen te beschrijven, een groot gevoel van onrecht maakt zich van je meester', schreef de melkveehouder in een open brief.

Excuses burgemeester aanvaard

Burgemeester Michels heeft inmiddels zijn excuses aangeboden en Stavenga heeft ze aanvaard. 'Hij is gisteren bij ons geweest en vanmorgen heeft hij zijn excuses aangeboden. Daar zijn we heel blij mee', vertelde de boer woensdag aan RTV Noord.

Nog geen excuses van ProRail

Wat ProRail gaat doen is nog maar de vraag. 'Naar aanleiding van de commotie die hierover in de media is ontstaan, komen wij nog met een verklaring', is het enige wat de spoorwegbeheerder hierover kwijt wil. Die verklaring was er woensdagavond nog niet.
Over hoe het verder gaat met de onderhandelingen met de Winsumer melkveehouder wil ProRail niets zeggen. 'De gesprekken duren nog voort. Wij willen niet via de media onderhandelen', laat woordvoerder Aldert Baas weten.

Verhuur is van de baan

Het is wel duidelijk dat de gesprekken over het pachten van de grond van de baan zijn. ProRail heeft aangegeven dat ze een permanente oplossing wil. Dat betekent dat de grond door ProRail moet worden gekocht. En daarmee lopen de kosten voor ProRail op. Bij het kopen van de grond wordt de prijs minstens vijf tot tien keer hoger.

Lees ook: