Gemeente Groningen gaat door met omstreden uitbesteding ICT

Een groot deel van de oppositie is bezorgd, maar de gemeente Groningen zet het uitbesteden van een aantal ICT-taken door.
Het kost 66 miljoen euro, 65 banen, maar moet een besparing van 4,5 miljoen euro per jaar opleveren. Het gaat om de algemene ICT, waar onder meer het werkplekbeheer en serverbeheer onder valt.

Geen toetsing
SP, CDA, ChristenUnie, Partij voor de Dieren en Stadspartij wilden graag dat de gemeente eerst advies vraagt aan het Bureau ICT-Toetsing dat bij landelijke overheden zo'n aanbesteding eerst toetst. Maar de motie kreeg niet voldoende steun. 

Wethouder Ton Schroor benadrukte nog dat in het hele traject onafhankelijke bureaus meekijken, juist omdat ook de gemeente weet dat er risico's zijn. Die risico's komen door de omvang van de gemeentelijke ICT die ook nog eens complex is.

Zes jaar
De aanbestedingsprocedure om een geschikte partij te vinden voor de ICT-taken is al gestart. Het gaat om een duur van zes jaar en mag 66 miljoen euro kosten. Het bedrijf kan vanaf april 2018 aan de slag. 

Verlies banen
In eerste instantie verliezen vijfenzestig medewerkers hun baan. Zij krijgen begeleiding richting nieuw werk. De gemeente verwacht door de aanbesteding betere kwaliteit te kunnen leveren en ook beter te kunnen innoveren. De ondernemingsraad van de gemeente heeft de plannen niet goedgekeurd. Ook de huidige ICT-medewerkers zien het niet zitten.

Lees ook:
- College Stad kent geen enkele twijfel over nieuwe ICT-aanpak
- SP in Stad: 'Loyale ICT'ers weg om botte bezuiniging'
Meer over dit onderwerp:
Groningen-Stad GRONINGEN
Deel dit artikel:

Recent nieuws