Het ging eerder mis met kermisattractie Rock Express

© Annie Veenstra-Hendriks (via RTV Drenthe)
De 7-jarige Joshia uit Uithuizen brak zondag zijn beide armen bij een val uit kermisattractie Rock Express. Het is niet de eerste keer dat het misgaat.
Vorig jaar juli raakten in Coevorden
toen ze uit de Rock Express vielen. De veiligheidsbeugels schoten toen los. Het ging toen om twee meisjes van 12 en een jongen van 14.
Eerder die maand vond er in Winschoten een incident plaats met de attractie. Een 43-jarige man raakte zwaargewond toen hij zonder te betalen in de attractie stapte. Omdat deze al in beweging was gekomen werd de man meegesleurd.

Vergunning ingetrokken
Naar aanleiding van het ongeluk in Coevorden trok de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) de vergunning van de exploitant tijdelijk in.
'Het gaat om een attractie van een buitenlandse kermisexploitant. Voordat de attractie in ons land weer mag worden opgebouwd, moet hij eerst worden goedgekeurd', meldde een woordvoerder van de NVWA destijds tegen RTV Drenthe. 

Vanzelfsprekende veiligheid

'Kermissen moeten van een vanzelfsprekende veiligheid zijn, dat was hier niet het geval', doelt Jan Boots, de directeur van de Nederlandse Kermisbond, op het incident dat zondag plaatsvond. 'Hoe dit is gebeurd, moet een nader technisch onderzoek uitwijzen.'
Volgens Boots treft de kermisexploitant enige blaam, als er bij de ingang niet is gecontroleerd of de jongen met zijn lengte überhaupt wel in de attractie mocht. 'De exploitant moet toezicht houden, en zo nodig de attractie niet van start laten gaan.'

Weer een incident

Boots beaamt dat het dezelfde Duitse exploitant is waarbij vorig jaar zomer ook een incident plaatsvond. 'Die was toen niet in het bezit van de geldige keuringspapieren. Ik heb tot op heden geen bevestiging dat die daarna alsnog is verstrekt.'
De exploitant had na het incident van afgelopen zondag de Keuringsdienst of de NVWA moeten benaderen. Dat heeft hij verzuimd. Boots: 'Dat is het minste wat hij had moeten doen. Daarna hadden de instanties actie kunnen ondernemen.'

Zijn er keuringen gedaan?

Ook de gemeente treft volgens Boots blaam. Die had namelijk het zogenaamde 'RAS-nummer' moeten controleren, een nummer dat bij elke attractie uniek is. 'De gemeente krijgt dan inzage of er keuringen zijn verricht. Als die keuringen niet zijn gedaan, dan heeft de gemeente een probleem.'
De Duitse exploitant heeft meerdere Rock Express-attracties. Daarom is het niet duidelijk of het bij alle incidenten om dezelfde attractie gaat. Wel is duidelijk dat telkens dezelfde exploitant is betrokken.