Plan voor parkeergarage onder nieuwe busstation Stad

© Groningen Spoorzone
Onder het toekomstige busstation aan de zuidzijde van het Hoofdstation in Groningen komt mogelijk een ondergrondse parkeergarage.
B&W vragen de gemeenteraad toestemming om een plan te mogen uitwerken. Na de zomer gaat de raad zich over het voorstel buigen.

Aanpak stationsgebied

Het stationsgebied in Groningen gaat de komende jaren op de schop. Het opstelterrein voor treinen verhuist naar Haren. Op de dan vrijgekomen ruimte komt een nieuw busstation. Dat vervangt het huidige busstation aan de noordkant.

Aanpak zuidzijde

Vanaf 2023 moeten de werkzaamheden aan de zuidzijde gaan beginnen. Om op het toekomstige terrein te komen moet er nogal wat werk worden verzet. Er worden 23 woningen en een bedrijfspand aan de Parkweg aangekocht door de gemeente. De huizen gaan verdwijnen zodat fietsers en voetgangers naar de zuidzijde van het station kunnen gaan.

Tunnel tussen noord en zuid

De noord- en zuidzijde van het station worden met elkaar verbonden door een tunnel aan te leggen. De zuidzijde moet een zogenaamde cityhub worden: een knooppunt van stedelijk leven. Een mix van wonen, werken en voorzieningen.

Emmaviaduct

Op dit moment kan je via het Emmaviaduct nog op de Parkweg komen. In de nieuwe plannen zal die afrit sluiten. Wel moet er een nieuwe afrit komen die vanaf het Emmaviaduct rechtstreeks naar de zuidzijde van het station gaat. Kosten: 15 miljoen euro. Die plannen moeten nog afgestemd worden met de provincie. De gemeente wil geen gebiedsvreemd verkeer hebben in het nieuwe gebied. Alleen bestemmingsverkeer dus.

Autoluw

Ook al kan je wel met de auto naar het nieuwe gedeelte van het stationsgebied komen om vervolgens ook je auto daar te parkeren, het het gebied zal wel autoluw worden ingericht. Op straat parkeren is niet toegestaan en doorgaand autoverkeer mag er niet komen.

Lees ook: