Hoogezandster scheepsbouwer SCHN kopje onder

Opnieuw brokkelt er een stukje van de scheepbouwsector in de regio. De werf SCHN (Shipyard Constructions Hoogezand Nieuwbouw) is failliet.

Het bedrijf heeft volgens Mirko Arts van Li en Van Wieringen Advocaten in Groningen een conflict met het energiebedrijf Engie over de bouw van een schip niet overleefd. Li en Van Wieringen treedt op als curator in de zaak.

1,4 miljoen aan schulden

Volgens Arts bedraagt de schuld aan Engie ruim vier ton. In totaal heeft de scheepsbouwer 1,4 miljoen aan schulden.

De activiteiten van de onderneming lagen al een tijd stil. Een doorstart zit er volgens Arts niet in. 

Compagnons

SCHN was een initiatief van de scheepsbouwers Roelof Kregel, Bouko Meijer en Fred Ufkes. De compagnons werkten eerder bij de failliete scheepswerf Van Diepen en zetten in 2012 hun nieuw bedrijf op. 

De scheepsbouwer heeft in de korte tijd van zijn bestaan acht schepen gebouwd. Het had daarvoor niet een eigen werf, maar liet de bouw uitvoeren op andere werven aan het Winschoterdiep. 

Schoon LNG

SCHN speelde als een van de eerste noordelijke werven in op de vraag naar schepen die varen op vloeibaar gas (LNG).

Het heeft onder meer de eerste door LNG aangedreven binnenvaarttanker laten bouwen, de Sirocco, die in 2014 te water werd gelaten. LNG is een schonere brandstof dan olie.

Gastankers

SCHN bouwde ook vier gastankers voor rederij Chemgas Shipping en in opdracht van de Bremer havenautoriteiten werd een LNG-baggerschip gebouwd.

SCHN verwachtte meer opdrachten uit de Duitse havenstad, maar het conflict met Engie over de levering van de LNG-installatie haalde daar een streep door.

Lees ook:
- Milieuvriendelijke Sirocco te water gelaten 

Meer over dit onderwerp:
Havens Industrie economie GRONINGEN
Deel dit artikel:

Recent nieuws