'Nieuwe spoorbrug bij Weener mogelijk pas over tien jaar klaar'

Het is maar zeer de vraag of de treinverbinding tussen Groningen en Oldenburg in 2024 is hersteld. Als het tegenzit, kan het nog wel tien jaar duren, zegt een Duitse minister.

De Friesenbrücke over de Ems tussen Leer en Weener raakte in 2015 door een schip zodanig beschadigd dat herstel onmogelijk bleek. Sindsdien is het treinverkeer tussen Groningen en Oldenburg gestremd en moet de internationale treinreiziger op dit traject genoegen nemen met bussen.

Miljoenen

De provincie Groningen droomt al jaren van een snelle treinverbinding met Bremen. Als het aan haar ligt, wordt er liever vandaag dan morgen begonnen met de bouw van een nieuwe brug. De kosten daarvan worden geschat tussen de vijftig en zestig miljoen euro.

Twijfel

En dat is niet het enige struikelblok voor de Duitse autoriteiten. In een interview met de Neuen Osnabrücker Zeitung twijfelt Bernd Althusmann, de minister van Economische Zaken van de deelstaat Niedersachsen, openlijk aan de haalbaarheid van '2024'.

Technische inzichten

Althusmann geeft aan dat de eisen van de Duitse Spoorwegen aan de nieuwe brug voor verdere vertraging kunnen zorgen. De beoogde zwaaibrug moet voldoen aan de huidige technische inzichten. Dat betekent dat niet alleen het kapotte brugdeel, maar ook de zwenkarm op de andere oever vervangen moet worden.

Ergste geval

En dat maakt het allemaal nog ingewikkelder, zegt Althusmann. In het ergste geval kan het wel tien jaar duren voordat de nieuwe spoorbrug af is. Eigenlijk is dat niet uit te leggen, vindt de Duitse bestuurder.

Lees ook:

- Nieuwe Friesenbrücke komt drie jaar later, maar wel zoals Groningen hem wil
- Demonstranten willen geen nieuwe spoorbrug bij Weener
- Herstelde of nieuwe Friesenbrücke moet snelle treinverbinding niet in gevaar brengen
- Soap Friesenbrücke krijgt vervolg: 'Staatssecretaris Dijksma bemoeit zich ermee'

Meer over dit onderwerp:
GRONINGEN / WEENER
Deel dit artikel:

Recent nieuws