ICT-studenten: de leerstof is verouderd en dat leidt tot problemen

ICT-studenten uit Groningen, Deventer en Rotterdam maken zich zorgen over het niveau van hun opleiding. Ze leren onveilige code schrijven, werken met verouderde hardware en programmeertalen en hun docenten missen praktijkervaring, zeggen de studenten tegen NOS op 3.

Melvin Lammerts, oud-student van de Hanzehogeschool Groningen, deelde zijn zorgen op Twitter. Hij zegt dat de code die hem geleerd werd, kan leiden tot ernstige data-lekken. Daarom vertrok hij bij zijn opleiding.

Wat je hierboven ziet, is een slide uit een Powerpoint-presentatie. De code is gemakkelijk te kraken. Melvin: 'Bijna alle grote data-lekken beginnen bij deze specifieke fout. Daarom is het belangrijk dat cybersecurity vanaf het begin in het lesprogramma wordt opgenomen en niet alleen als los hoofdstuk bij sommige vakken, wat nu nog te vaak gebeurt', zegt hij tegen NOS op 3.

'We kunnen het niet aan'

Marijn Pool zit in zijn laatste jaar op de Hanzehogeschool:' In de bijna vier jaar heeft er nog nooit een docent naar de kwaliteit van mijn code gekeken. Ik heb er vaak genoeg wat van gezegd, maar dan krijg je te horen: er zijn zo veel studenten, we kunnen het niet aan.'

De Hanzehogeschool laat weten dat ze de zorgen van studenten delen. 'Maar studenten leren eerst de fundamenten. Later in de opleiding is er ruimte voor cybersecurity', zegt een woordvoerder. 'We hebben als een van de weinigen een opleiding die specifiek gericht is op cyber-veiligheid.'

ICT-docenten zijn lastig te vinden

De school merkt dat het lastig is goede ICT-docenten te vinden. 'ICT'ers zijn heel erg gewild, waardoor die sneller bij bedrijven gaan werken dan lesgeven.'

Volgens de studenten staan de docenten te ver van de praktijk. 'Sommigen zitten al vijf tot tien jaar in het onderwijs', legt student Applicatieontwikkelaar Martijn van het Alfa College in Groningen uit. 'De stof die zij geven is veelal outdated.'

Gebrek aan kennis

Op meer plekken speelt de discussie over veiligheid. Mbo'ers en hbo'ers in heel Nederland herkennen de problemen, aldus NOS op 3. Volgens Petra Oldengram, directeur van Cyberveilig Nederland is er vooral een groot tekort aan geschoold cybersecurity-personeel. 'Het gebrek aan kennis bij docenten is schrijnender dan verouderde hard- en software. Lesmateriaal uit het jaar nul is natuurlijk dramatisch, maar over security kan je prima leren zonder dat je over het nieuwste van het nieuwste beschikt.'

Meer over dit onderwerp:
Groningen
Deel dit artikel:

Recent nieuws