Onderzoeksraad: 'Onveilige spoorwegovergangen zijn de schuld van laks ministerie'

Een onbewaakte spoorwegovergang in Winsum
Een onbewaakte spoorwegovergang in Winsum © Archief FPS (Jos Schuurman)
Het is 'onacceptabel' dat er ieder jaar gemiddeld elf mensen overlijden bij ongelukken op onbeveiligde spoorwegovergangen zoals bij Winsum. Dat aantal kan en moet omlaag, maar door een lakse houding van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat lukt dat niet.
Dat schrijft de Onderzoeksraad voor Veiligheid in een donderdag verschenen rapport. Daaruit blijkt dat het ministerie meer aandacht moet hebben voor overwegveiligheid. De taken hieromtrent zijn momenteel niet helder. Daarnaast moet het ministerie binnen een half jaar met overkoepelend beleid komen.

Ontoelaatbaar

Nederland is volgens het onderzoek binnen Europa het enige land met veel treinverkeer en veel overwegen. 'Een combinatie die niet goed samengaat', aldus de Onderzoeksraad.
Onbeveiligde overwegen - dus zonder slagbomen - zijn volgens de Raad met de huidige hoge treinsnelheden 'ontoelaatbaar'. Deze worden inmiddels al aangepakt, maar nog altijd zijn er enkele honderden onbeveiligde overwegen in Nederland. 'Ze moeten zo snel mogelijk worden beveiligd of opgeheven.'

Winsum

Onder meer het ernstige ongeval eind 2016 in Winsum was de aanleiding voor het onderzoek. Een trein botste toen aan de overgang op de Voslaan op een melkwagen. De trein ontspoorde en achttien mensen raakten gewond, van wie drie zwaargewond. De 29-jarige bestuurder van de melkwagen uit Coevorden, kwam met de schrik vrij.
Winsum is overigens niet de enige onbewaakte spoorwegovergang in Groningen. Bekijk ze hieronder op de kaart:

Kabinet trekt extra geld uit

Eerder deze maand werd al bekendgemaakt dat het kabinet 50 miljoen euro extra uittrekt voor het beveiligen van gevaarlijke spoorwegovergangen. Het ministerie had toen al kennisgenomen van het rapport van de Onderzoeksraad.

Reactie staatssecretaris

In een reactie laat staatssecretaris Stientje van Veldhoven weten hard te werken om de veiligheidssituatie bij de landelijke overwegen te verbeteren.
'Het is goed dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid de veiligheidssituatie rond overwegen nu ook zo grondig heeft onderzocht. We zullen hun aanbevelingen gebruiken om ons veiligheidsbeleid, waar nodig, nog verder aan te scherpen.'