Martinitoren moet voor de herfstvakantie een 'experience' zijn

Zo gaat de filmzaal in de Martinitoren eruit zien
Zo gaat de filmzaal in de Martinitoren eruit zien © Marketing Groningen
Nog voor de herfstvakantie is de Martinitoren een 'belevenis', met een filmzaal en een nieuwe entree. Dat maakt de gemeente deze woensdag duidelijk.
Dat streven komt voort uit een crowdfundingactie om de Martinitoren te vernieuwen. Afgelopen zaterdag werd de benodigde 50.000 euro bij elkaar verzameld, een paar dagen voor de deadline vandaag.

Betere verlichting, nieuwe entree

De vernieuwing omvat een filmzaal op 45 meter hoogte, waar de geschiedenis van de toren en Stad en Ommeland wordt uitgelegd. Verder staan ook betere belichting, een aantrekkelijkere entree en virtrines met originele bouwelementen van de toren in de plannen. 'De toren wordt zó ingericht dat de bezoeker straks een indrukwekkende ervaring binnentreedt dat het verhaal van de toren vertelt', aldus de gemeente.

Bootcamp in de toren

Volgens Marketing Groningen hebben honderden donateurs bijgedragen aan de actie. Afhankelijk van de grootte van de bijdrage, kunnen donateurs de komende tijd dineren op de toren, meedoen aan een bootcamp of een traptrede adopteren.
De hele operatie kost overigens aanzienlijk meer dan de bijdrage van de crowdfundingsactie. De totale kosten bedragen 325.000 euro. Tijdens de verbouwing zal de Martinitoren overigens gewoon openblijven voor het publiek.