'Veel mensen hebben niet door dat een app een businessmodel is'

'Succes kost meer geld dan alleen de bouw van de app. Dat realiseren mensen zich niet. Een app is meer een startpunt, het is eigenlijk een businessplan en het kost serieus geld om er een succes van te maken.'

Dat zegt ondernemer Antje Meindersma dinsdagavond tijdens de zesde editie van Founder Talks in het Groninger Forum in Stad. Founder Talks is een talkshow die mede-georganiseerd wordt door Founded in Groningen, de Rabobank en RTV Noord.

Native bouwen

Meindersma komt in 2008 naar Groningen, nadat ze in Amsterdam werkte bij een reclamebureau. Ze wordt gevraagd om te helpen met Squla, een leerprogramma voor kinderen.

'De fout was dat het één op één werd vertaald naar mobile.' Ze zegt dat dit niet de goede manier is. 'We hebben het toen van de grond af aan native gebouwd voor Android en iOS. Dat was een knallend succes.'

De grote kans op succes zit niet in de nieuwe Facebook, maar in iets wat past in alledag
Antje Meindersma - Alledaags

Gefascineerd door techniek

'Ik ben mateloos gefascineerd door techniek', vervolgt Meindersma. 'De manier waarop mobiel ons leven verandert, is enorm.' Ze denkt dat een smartphone meer over iemand zegt dan zijn of haar ondergoed.

'De grote kans op succes zit niet in de nieuwe Facebook, maar in iets wat past in alledag.' Het bedrijf van Meindersma heet overigens Alledaags. Zij bouwen maatwerk apps en helpen voornamelijk maatschappelijke organisaties, zoals het UMCG.

Rekeningen betalen

Uit het verhaal van Meindersma komt een tweestrijd naar voren. Zo vertelt ze een verhaal dat haar ooit is gevraagd om een smoelenboek-app te maken. Tegen de klant zei ze dat hij dit niet moest doen, want 'wie zit daarop te wachten?'

Ze had het makkelijk kunnen doen en ze zegt dat ze de klus misschien had moeten aannemen, 'omdat het wel helpt om de rekeningen te betalen'.

Toch heeft ze geen spijt van het afwijzen van dergelijke klanten en klussen. 'Je moet staan voor wat je te bieden hebt', zegt Meindersma. 'Dat betekent ook dat je soms nee moet kunnen zeggen.'

'Leuke club'

De jarenlang gebruikte slogan 'Wij maken alledaagse dingen digitaal' en die houding, was soms wel lastig naar klanten toe, vertelt Meindersma. 'Mensen zeggen over ons: 'Leuke club'. Mensen willen bij ons werken. Maar als ze moeten definiëren wat wij precies zijn en doen, weten ze het niet altijd. Dan blijft het 'Tja, leuke club'.'

Beter leren dankzij kunstmatige intelligentie

Naast het werk voor klanten, is Alledaags al een tijd bezig met het werk aan een eigen product. 'We hebben als eerste IT-bureau puur een werkneemster voor kunstmatige intelligentie aangenomen', zegt Meindersma trots. Het leidde mede tot dat eigen product, dat nu staat op het punt om uit te komen.

Elphas is een platform waarmee medewerkers van radiologie op het UMCG kunnen leren hoe ze in een nieuwe methode op kanker kunnen controleren. Het product is niet de lesstof, maar de kunstmatige intelligentie die aan de basis ligt van hoe medewerkers het best kunnen leren - een kwestie van ontdekken wat het niveau is van gebruikers, daarop inspelen en de juiste dingen herhalen.

Je moet ontwikkelen met het geld van anderen
Antje Meindersma - Alledaags

'Investeer met het geld van anderen'

Antje is stellig over het balanceren tussen het werk voor klanten en een eigen product: 'Eigenlijk kún je het niet combineren.' Toch doet ze het nu wel. Door haar bedrijf van tien (voornamelijk vrouwen) in twee afdelingen te splitsen, gesteund door een investering van een half miljoen euro van SNN.

'Je moet ontwikkelen met het geld van anderen', zegt ze, wijzend op een manier om processen en doelen beter tegen het licht te houden en efficiënter te werken. 'Dat geld is zo op hoor! Investeren draait om veel meer dan alleen geld. Het gaat ook juist om de mensen met wie je om tafel zit. Iemand met kennis van zaken, het juist netwerk en iemand die gelooft in je visie.'

Ondernemerstips

Uit de manier waarop ze aan de investering kwam, haalt ze een belangrijke les: 'Je hebt geen idee waar een bank of investeerder je op checkboxt. Je moet er iemand bij halen die daar verstand van heeft.'
En op de slotvraag wat haar ondernemerstip is, zegt Meindersma: 'Die van Nike: Just do it!'

Bekijk hier het volledige interview van Founder Talks 6 op 11 september, met ook het thema: wat betekent het om als enige IT-bureau in Groningen een vrouwelijke topvrouw en een meerderheid van vrouwelijk personeel te hebben?

Lees ook:

- Founder Talks 6: 'Concurrenten bestaan niet; alleen collega's, partners en klanten'
Alle verhalen en video's van Founder Talks

Meer over dit onderwerp:
FounderTalks economie GRONINGEN
Deel dit artikel:

Recent nieuws