Studenten soms met handen in het haar door slechte bereikbaarheid DUO

© Archief FPS/Jos Schuurman
De Nationale ombudsman heeft diverse klachten gekregen van studenten over de telefonische bereikbaarheid van de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO).
Studenten staan vaak een half uur tot een uur in de wacht voordat ze een medewerker te spreken krijgen.
'Bij extreme drukte krijgen studenten het verzoek om DUO op een later moment terug te bellen en wordt de verbinding verbroken', legt ombudsman Reinier van Zutphen uit.

Urgente problemen

'In sommige gevallen kampen de studenten met urgente problemen die snel opgelost moeten worden. Door de slechte bereikbaarheid van DUO blijft een adequate oplossing vaak uit.' De ombudsman wil dan ook dat het ministerie van Onderwijs maatregelen neemt om de problemen op te lossen.
Vorig jaar werd ook al volop geklaagd over lange wachttijden bij DUO. De capaciteit zou toen uitgebreid worden, maar hier is volgens Van Zutphen niks van terechtgekomen.