Instellingen

Binnenkort in Groningen: draadloos voertuigen opladen

Een laadplaat in Rotterdam, waar er sinds 2016 mee geëxperimenteerd wordt
Een laadplaat in Rotterdam, waar er sinds 2016 mee geëxperimenteerd wordt © ANP

Sneller een elektrisch voertuig opladen, zonder stekker, zonder laadpaal en zonder iemand die de stekker bedient. Dat is de inzet van een pilot waar de provincie Groningen aan is begonnen.

In plaats van een laadpaal komt de auto, e-bike of e-scooter daarbij op een bodemplaat te staan. De batterij wordt dan gevuld zonder tussenkomst van een snoer. Het laat zich vergelijken met telefoons die je draadloos kan opladen, met één verschil: het inductie opladen is voor voertuigen vaak sneller dan met het snoer.

Zelfrijdend busje

Met de pilot kan bijvoorbeeld het groene zelfrijdende busje bij het Ommelander Ziekenhuis in Scheemda sneller kunnen worden opgeladen.

'Een van de uitdagingen bij autonoom vervoer is de hoeveelheid tijd die het kost om een zelfrijdend busje met een stekker op te laden. In de nieuwe opzet is het busje binnen een uur opgeladen', zegt programmamanager ov André Buikhuizen.

Maar dat is niet de grootste winst: 'Het mooiste is dat het busje ook automatisch kan opladen. Dat scheelt weer een handeling, een poppetje. Dat het opladen ook nog eens heel snel kan, is mooi meegenomen.'

Overigens is het ziekenhuisbusje van Scheemda slechts een voorbeeld. Buikhuizen: 'We zijn bezig met meerdere experimenten met zelfrijdend vervoer. Misschien is het wel handiger om dit juist toe te passen op een andere plek.'

Het is niet zo dat elke elektrische fiets meteen draadloos kan opladen
André Buikhuizen - Provincie Groningen

Fietsenstallingen en meer plekken

De technologie van stekkerloos opladen wil de provincie ook gebruiken in een innovatieve fietsenstalling, waarbij elke geparkerde e-bike vanzelf wordt opgeladen. 'Het is niet zo dat elke elektrische fiets daar meteen voor is geschikt. Daarom doen we dit samen met zoveel andere partners, zoals een fietsenmaker.'

De proef is dan ook groter dan alleen Groningen. Hij wordt samen gedaan met provincie Drenthe, Landkreis Emsland en dertien Nederlandse en Duitse bedrijven. Zo kunnen bij het Moormuseum in Emsland scooters en ligfietsen worden opgeladen. Het project wordt medegefinancierd door een Europese subsidie en moet zo'n 20 arbeidsplaatsen opleveren.

Twee jaar tijd

De testen zullen plaatsvinden in 2019 en 2020. Eind 2020 moeten de eerste resultaten van de proeven bekend zijn. Wanneer de eerste laadplaten werken, is nog niet bekend. Hoeveel er komen ook nog niet. 'Het is een proef, we beginnen eens met één', aldus Buikhuizen.

Dit zelfrijdende busje kan in de toekomst misschien worden opgeladen op een laadplaat (Noord Vandaag, 3 augustus 2018)