Noordelijk Belastingkantoor kan drukte 'goed aan'

Om de drukte te kunnen overzien, heeft het Belastingkantoor onder meer extra telefoonlijnen ingezet.
Om de drukte te kunnen overzien, heeft het Belastingkantoor onder meer extra telefoonlijnen ingezet. © Goos de Boer/RTV Noord
Na het versturen van 45.000 betalingsherinneringen heeft het Noordelijk Belastingkantoor sinds dinsdag ruim vijfduizend telefoontjes gekregen. Dat aantal leidde niet tot lange wachttijden, laat woordvoerder Linda van Leeuwen weten.
'Door de genomen voorzorgsmaatregelen kunnen we de drukte goed aan', legt ze uit.

Extra mankracht

Om de drukte te kunnen overzien, heeft het Belastingkantoor onder meer extra telefoonlijnen ingezet. Ook werden er meer balies geopend en is de online dienstverlening uitgebreid.

Wachttijd

Een proef op de som bewijst dat de telefoonlijn inderdaad niet overbelast is. Wel klinkt er een bandje met de volgende waarschuwing: 'Op dit moment proberen veel mensen ons te bellen en kan de wachttijd lang zijn.' Die wachttijd bedraagt bij meerdere pogingen minder dan vijf minuten.

Piekweek

Bovenop de duizenden herinneringen verstuurt het Belastingkantoor woensdag ook nog 27.000 aanmaningen en dwangbevelen. Toch verwacht Van Leeuwen dat ook die reacties vlot afgehandeld kunnen worden.
'Het is gewoon een piekweek, maar dat is niet erg. We zijn er nu beter op voorbereid.'

Platgebeld in de zomer

In de zomer verstuurde het Belastingkantoor ook al 65.000 betalingsherinneringen. Dat veroorzaakte veel commotie. Het Belastingkantoor werd platgebeld door duizenden mensen die vragen hadden over de herinneringen of het er niet mee eens waren.