Vissersbond pleit voor beter toezicht op beladen van containerschepen

Containers liggen schots en scheef op vrachtschip MSC Zoe in de Bremerhaven.
Containers liggen schots en scheef op vrachtschip MSC Zoe in de Bremerhaven. © ANP/EPA
In havens moet beter toezicht komen op het beladen van grote containerschepen. Daarmee kunnen toekomstige rampen mogelijk voorkomen worden.
Dat zegt voorzitter Johan Nooitgedagt van de Nederlandse Vissersbond tegen Omrop Fryslân.
Volgens Nooitgedagt gaat er in de haast van het beladen van de schepen vaak iets mis en worden containers niet goed vastgezet. Jaarlijks verdwijnen er zo duizenden containers in zee.

Groot gevaar

De containers vormen volgens Nooitgedagt een groot gevaar voor de scheepvaart. De vissers op de Noord- en Waddenzee hebben bovendien veel last van de containers en de lading die daaruit is gekomen.
'Het gevaarlijkst zijn de containers. Daar zitten harde hoeken op en daar kan het schip op stukslaan of door worden omgetrokken.'

Vissers ruimen op

Vissers halen deze dagen netten vol spullen uit zee, zoals speelgoed en waterkokers. Ze hebben grote zakken gekregen waar ze het afval in bewaren en geven die af in de havens. Als ze drijvende containers tegenkomen, slepen ze die mee naar een veiligere plek. Ook kunnen ze een bergingsschip waarschuwen.

'Fouten moeten gevolgen hebben'

In navolging van de gezamenlijke Waddeneilanden en Rijkswaterstaat wil de Vissersbond de eigenaar van het containerschip aansprakelijk stellen.
'Ik vind het belangrijk om te weten hoe het komt dat de containers zijn losgeraakt. Hier zijn gewoon fouten gemaakt en dat moet gevolgen hebben.'
Nooitgedagt waarschuwt wel dat mensen zich niet rijk moeten rekenen met het verzekeringsgeld. Er zit een maximumbedrag aan de aansprakelijkheid. Hoe hoog dat maximum is, valt nog niet te zeggen.