Simulatie MSC Zoe: 'Schipper kan verrast zijn door de belading'

Uit de animatie van de MSC Zoe
Uit de animatie van de MSC Zoe © NOS
Met een simulatie wil het Martitiem Research Instituut Nederland (Marin) aantonen hoe de MSC Zoe vorige week 281 containers kon verliezen. 'Deze omstandigheden kan een containerschip normaal gesproken hebben.'
Dat zegt directeur Bas Buchner tegen de NOS, die daarbij zegt dat de simulatie nog niet perfect is.
De MSC Zoe voer vorige week langs de Nederlandse kust naar Bremen. Een groot deel van de tocht van de Zoe verliep prima. Er ontstonden echter problemen toen het schip de noordelijke koers verlegde en de 'oostelijke afslag' nam langs de Waddeneilanden richting Bremen. De golven kwamen toen niet langer op de kop van het schip, maar vanaf de zijkant.
'Op dat moment waren de golven hetzelfde, maar vanwege de richting begint het schip te slingeren', zegt Buchner. 'Dat slingeren van het schip wordt dus groot. Maar ze waren op weg naar Bremen en konden niet zomaar een andere route kiezen.'

Meters verschil voor bovenste containers

De MSC Zoe is bijna 400 meter lang, 60 meter breed en 70 meter hoog. Met zijn hoogte biedt hij achttien verdiepingen. Een paar graden deining in de zijwaartse beweging van het schip, betekent meters verschil voor de bovenste containers.
Een schets van de situatie van de MSC Zoe (Beeld: NOS)

Verrast door de lading

Jos van Doorn, hoofd simulator bij Marin: 'Ik denk dat een kapitein redelijk goed weet hoe zijn schip zich gedraagt onder verschillende omstandigheden, maar hij kan ook wel een beetje verrast zijn door een iets andere belading. Die heeft een enorme invloed op hoe het schip beweegt. Het zou best kunnen dat het schip op deze golven net even wat meer slingert dan onder normale omstandigheden.'
Genoeg om een lading te verliezen? 'Op het moment dat je dwars in de golven vaart, maakt hij zulke klappen dat ik daar wel bang voor zou zijn, ja', besluit Van Doorn.