Instellingen

Minister spreekt van 'ecologische ramp' in waddengebied en kondigt maatregelen aan

Een bult met aangespoelde goederen in Schiermonnikoog
© Jeroen Berkenbosch
Kleine plastickorrels op het strand, afgelopen weekend
© Jeroen Berkenbosch/RTV Noord

De containerramp in het waddengebied is volgens minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat een 'ecologische ramp'.

Dat heeft de minister donderdagochtend gezegd in gesprek met de Waddenvereniging, Rijkswaterstaat en de Veiligheidsregio naar aanleiding van de ramp met vrachtschip MSC Zoe.

Rampenplan ontbrak

Vorige week uitte de Waddenvereniging nog kritiek op het uitblijven van een gecoördineerde aanpak van de ramp en het ontbreken van een rampenplan. Dat plan komt er nu alsnog, vertelt directeur Lutz Jacobi van de Waddenvereniging.

'De minister gaat de ervaringen van afgelopen week gebruiken om een veiligheidsplan op te stellen. Ik hoop dat het nooit meer gebeurt, maar als dat wel zo is, kun je snel schakelen.'

Omgang met vrijwilligers

Ook de organisatie van vrijwilligers moet duidelijk beschreven worden in het veiligheidsplan. Door het massale aanbod raakten organisaties de afgelopen dagen overspoeld met hulp.

'Vraag en aanbod moeten beter op elkaar afgestemd worden', zegt Jacobi daarover. 'Bovendien kan daarmee voorkomen worden dat vrijwilligers op plekken komen waar je ze liever niet hebt, zoals in de kwelders. Daar is het gevaarlijk en kunnen ze meer kwaad dan goed doen.'

Ecologisch bergen

Van Nieuwenhuizen zegde verder toe dat het opruimwerk centraal gecoördineerd wordt, zodat de schade aan de natuur zo veel mogelijk kan worden beperkt. Voor de berging van de containers is volgens Jacobi afgesproken dat dit op een ecologische manier gebeurt.

'Die operatie gaat morgen van start in de Eemsmond. Onder meer door te werken met duikers, moet voorkomen worden dat er rotzooi uit de containers in zee belandt.'

Internationaal aankaarten

De minister liet verder weten dat er een sectie komt op dode zeehonden in het gebied. Verder zal Nederland de veiligheid van de scheepvaart internationaal aankaarten. Daarmee moet het waddengebied in de toekomst beter beschermd worden tegen dergelijke rampen.

'Niet voldoende'

Of alle toezeggingen zoden aan de dijk zetten, betwijfelt Jacobi echter.

'Het is denk ik niet voldoende. Mijn ervaring is dat vooral zaken als eisen voor de scheepvaart heel ingewikkeld zijn. Dan ben je soms zomaar twintig jaar verder. Toch ben ik blij dat de minister deze toezeggingen nu gedaan heeft.'