Instellingen

Topman noordelijke werkgevers: staatssecretaris 'ontspoort' met ov-plannen

Staatssecretaris Stientje Van Veldhoven in een vernieuwde trein
Staatssecretaris Stientje Van Veldhoven in een vernieuwde trein © ANP/Koen van Weel

'Ondoordacht', zo noemt Ton Schroor, directeur VNO-NCW Noord, de plannen van staatssecretaris Van Veldhoven in het Toekomstbeeld Openbaar Vervoer.

'In de visie die zij voor ogen heeft, slaat zij Noord-Nederland en Noord-Duitsland volledig over.'

Vijfde grootste stad

In deze toekomstvisie staat dat er in 2040 tussen negen grote Nederlandse steden elke 10 minuten een trein moet gaan rijden. 'Van Veldhoven sluit daarbij een derde van Nederland uit', zegt Schroor. 'Zij noemt bovendien negen grote steden, maar vergeet de vijfde grootste stad van Nederland: Groningen. Dat kan niet waar zijn.'

Het Noorden wordt zo weggezet als onbelangrijk, vindt Schroor. 'Terwijl de geslaagde testrit van de snelle intercity tussen het Noorden en de Randstad afgelopen vrijdagnacht juist laat zien waar de kansen liggen. Voor onze regio én de rest van Nederland.'

ProRail-topman Pier Eringa laat weten ook andere verbindingen te willen aanpkken. 'Ik vind het belangrijk dat de plekken die wat minder in het centrum van Nederland liggen, sneller worden aangesloten. We moeten dus ook de snelheid op de langere afstand vergroten.'

Duitsland ook overgeslagen

Ook Noord-Duitsland wordt volledig gepasseerd, stelt Schroor. Uiteindelijk moet dit ook worden doorgetrokken naar Hannover, Bremen en Hamburg, en niet alleen naar Berlijn. Door in te zetten op deze verbinding openen we niet alleen de deuren voor het westen van Nederland en Midden-Duitsland, maar ook richting Noord-Duitsland en vice versa.'