Kogel door de kerk: Stadskanaal krijgt gewenste treinverbinding in 2025 (update)

Het is over zes jaar mogelijk om met de trein van Veendam naar Stadskanaal te reizen. In 2025 krijgt Stadskanaal een spoorverbinding, waardoor het mogelijk is om naar Veendam en Groningen te reizen.

Dat werd woensdagochtend bekend tijdens een persconferentie. Daarin werd bekend dat spoorwegbeheerder ProRail, Arriva, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) en museumspoorlijn STAR elkaar gevonden in de onderhandelingen. 

Voor de nieuwe spoorverbinding wordt gebruikt gemaakt van museumspoorlijn STAR, die nu tussen Veendam en Stadskanaal ligt. Ook als de treinverbinding een feit is, blijft STAR de spoorlijn gebruiken. 'Er wordt een constructie bedacht waarbij Arriva en STAR tegelijkertijd van het spoor gebruik kunnen maken', weet verslaggever Martijn Folkers.

Hoe lang duurt de treinreis?

Tijdens de persconferentie van woensdagochtend werd bekendgemaakt dat er ook een sneltrein op het traject gaat rijden. Daarmee is het mogelijk om in 34 minuten van Groningen naar Stadskanaal te reizen. Met de stoptrein neemt die reis zo'n 41 minuten in beslag. De reistijd tussen Groningen en Veendam kost met de sneltrein een kwartier. 

De betrokkenen rond de toekomstige spoorlijn naar Stadskanaal tijdens de persconferentie (Foto: Martijn Folkers/RTV Noord)

Afbeelding

Uitstel

Gedeputeerde Fleur Gräper had aanvankelijk gehoopt om voor de kerstdagen in 2018 duidelijkheid te geven over de treinverbinding, maar die termijn werd opgerekt naar maart 2019. Dat was het geval omdat duidelijkheid over de beheer- en onderhoudskosten van ProRail achterwege bleef. Daarover is nu meer bekend.

Het beveiligen en opknappen van de treinverbinding tussen Veendam en Stadskanaal gaat circa 63 miljoen euro kosten. STAR krijgt anderhalf miljoen euro voor de spoorlijn en de grond.

De spoorverbinding naar Stadskanaal betekent dat de hunkering van de Kanaalstreek naar de trein wordt beloond. De regio heeft al jarenlang de wens dat de trein terugkeert naar Stadskanaal.

Beslissend jaar

Burgemeester Froukje de Jonge (CDA) vertelde op de Nieuwjaarsreceptie van de gemeente al dat Stadskanaal voor een beslissend jaar zou staan.

'De trein is qua leefbaarheid en economische ontwikkeling van groot belang. Wij hopen dat het een positief besluit is, maar ik ben een positief ingesteld mens', zei ze begin januari.

Sluiting Philips

In Stadskanaal leeft het gevoel dat de trein weer vooruitgang kan brengen. De Kanaalstreek werd de laatste vijftien jaar geplaagd door slecht nieuws. De sluiting van Philips als grote werkgever liet zich lange tijd voelen, de onzekerheid rond het Refaja Ziekenhuis nam de laatste jaren toe en het winkelcentrum in Stadskanaal moet voor miljoenen verspijkerd worden om de leegstand tegen te gaan.

Jan Nieboer, voorzitter van de ondernemersvereniging Vereniging Voor Bedrijven Kanaalstreek (VVBK), noemt vooral de komst van een sneltrein een enorme meerwaarde. 'De bereikbaarheid vanuit de stad Groningen naar Stadskanaal is nu een probleem. Jonge, talentvolle mensen blijven hier om die reden niet wonen en versterkt de krimp. Zo'n spoorlijn kan die ontwikkeling tegengaan.'

Woon- en leefklimaat

Daarnaast krijgt Stadskanaal pal om de hoek een grootschalig windpark, waar de gemeente en het bedrijfsleven ook niet blij mee zijn. Gevreesd wordt dat het woon- en leefklimaat verder onder druk komt te staan.

De treinverbinding moet de Knoalster weer moed geven en kan, hoe klein ook, een tegengif zijn tegen de krimp in de regio. Gräper heeft inmiddels laten weten dat ze tevens hoopt dat het spoor op termijn wordt doorgetrokken naar Emmen en Overijssel.

Lees ook:

ChristenUnie wil snel helderheid over spoorlijn Veendam-Stadskanaal
De Nedersaksenlijn: 'Die trein, die moet er gewoon komen'
Ondernemers Ter Apel houden bijeenkomst over 'Nedersaksenlijn'

Meer over dit onderwerp:
STADSKANAAL
Deel dit artikel:

Recent nieuws