De meldkamer weet nu precies de locatie van 112-bellers: hoe werkt dat?

Centralisten behandelen een inkomend gesprek
Centralisten behandelen een inkomend gesprek © Politie/Eigen Foto
'Waar bent u?' Iedereen die ooit 112 gebeld heeft, kent die vraag. Vanaf deze maand hoef je niet meer in paniek te raken wanneer je je locatie vanwege alle commotie niet meer weet.
De centralist van de meldkamer Noord-Nederland weet namelijk al precies waar je bent op het moment dat je 112 belt.
De alarmcentrale krijgt vanaf deze maand automatisch je locatie door via Advanced Mobile Location (AML) op het moment dat je het noodnummer belt. De centralist combineert gegevens van Bluetooth, wifi en gps.
Het huidige systeem bepaalt de locatie van de beller door de afstand tot zendmasten. Die afstand kan oplopen tot wel drie kilometer. Bij AML wordt die afstand verkleind naar zo'n dertig meter.

Hoe werkt het?

Op het moment dat je 112 belt, schakelt je telefoon automatisch AML aan en stuurt je locatiegegevens door naar de centralist. Dat kunnen meerdere berichten per gesprek zijn, afhankelijk van de duur van het gesprek. Op het moment dat je ophangt schakelt je telefoon AML automatisch uit.
Mocht je het delen van locatiegegevens normaal gesproken uit hebben staan dan heeft AML het tijdelijk aangezet, maar zet het ook automatisch weer uit. De locatie die AML doorgeeft wordt niet opgeslagen en ook niet voor andere doeleinden gebruikt dan het bepalen van je locatie tijdens je 112-gesprek.
Het interieur van de Meldkamer Noord Nederland. (Foto: MNN)

Android en iPhone

Als Android-gebruiker heb je voor AML geen aparte app nodig. Voor iPhone wordt er op dit moment een 112-app ontwikkeld. AML staat automatisch aan op alle Android-telefoons die het besturingssysteem Android 4.0 of hoger hebben. Onduidelijk is nog wanneer het systeem gaat werken voor iPhone-gebruikers.
Om AML te gebruiken hoef je zelf niets te doen. Het staat automatisch aan en werkt alleen als je 112 belt.
Mocht je toestel nog niet geschikt zijn voor AML, dan verstuurt de centralist je een 'Vaststelling Incident Locatie' (VIL)-bericht. Dat is een sms'je met een link. Als je daarop klikt krijgt de centralist automatisch je locatie. De meldkamer maakt al langer gebruik van VIL, AML is een toevoeging en zal uiteindelijk VIL vervangen.

Hoe wordt het verstuurd?

Het AML-bericht richting de meldkamer kost gebruikers geen geld. Mogelijk wordt je locatie bepaald door middel van het mobiele internet, dat kan van je internetbundel afgaan.
Volgens de Meldkamer Noord-Nederland kan de locatie ook worden verstuurd wanneer de beller geen internet heeft: AML werkt namelijk als een sms waarbij de locatievoorziening direct wordt ingeschakeld; dit gaat niet via internet.

Privacy

De meldkamer of de politie kunnen niet vanwege AML je mobiele telefoon altijd volgen. AML wordt alleen tijdens het bellen van 112 aangezet en volgt de gebruiker verder niet. Ook kan de centralist de telefoon niet overnemen.
De centralist verwerkt je gegevens mét AML op dezelfde manier als zónder AML. De gegevens worden niet opgeslagen en zullen ook niet gedeeld worden met derden.

En nu?

De Meldkamer Noord-Nederland heeft in samenwerking met de grootste providers een plan van aanpak opgesteld. Er volgt geen uitrolschema per provincie, omdat zo'n 99 procent van de mobiele telefoons zonder problemen gebruik kan maken van AML.
De meldkamer benadrukt wel dat een centralist altijd zal vragen waar een 112-beller is, ook omdat de beller niet altijd op de plek van het incident is. AML wordt dus gebruikt als aanvullende informatie.